بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله
(ندگان)پدیدآور
رکنی, ماندانازاده محمدی, علینوابی نژاد, شکوهنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده زمینه: با توجه به اهمیت خلاقیت و رشد اجتماعی و از آنجا که یکی از زمینههای رشد این دو در دوران کودکی، نقاشی است میتوان از آن برای پرورش خلاقیت و بهبود روابط کودکان بهره گرفت. هدف: هدف اصلی در این پژوهش، بررسی تأثیر نقاشیدرمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است. روش:روش مورد استفاده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی است و نمونهگیری به صورت تصادفی انجام گرفته است. در ابتدا از بین مراکز پیشدبستانی منطقه دو بهزیستی تهران، دو مرکز و سپس از این دو مرکز، تعداد 30 کودک به صورت تصادفی در هریک از گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس از کودکان هر دو گروه، آزمون های خلاقیت تورنس و رشد اجتماعی واینلند به عمل آمد. بعد از اجرای نقاشیدرمانی به مدت 12 جلسه بر روی گروه آزمایش، میزان خلاقیت و رشد اجتماعی هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 05/0P ≤ نقاشیدرمانی بر خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال تأثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: نقاشیدرمانی از جمله روش های جذاب و مؤثر در افزایش خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است.
کلید واژگان
رشد اجتماعیخلاقیت
نقاشیدرمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران mandana.rokni@gmail.comعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران dr.zadeh@gmail.com
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران navabinejad@yahoo.com




