شناسایی و بررسی مولفههای اقتصادی همگرایی و همافزایی شهرهای زیارتی و اولویتبندی و تحلیل تعامل مولفهها بر پایه روش تلفیقی Fuzzy DEMATEL-ANP
(ندگان)پدیدآور
قائمی اصل, مهدیرجبی, سجادغیاثی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از بسترهای همگرایی و وحدت جهان اسلام استفاده از ظرفیتهای عظیم شهرهای زیارتی است. ایده همگرایی شهرهای زیارتی یکی از مؤثرترین راهکارهاست که نیازمند فراهم کردن زمینههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دخیل در این مسئله است. مسئله این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و عوامل اقتصادی دخیل در همگرایی شهرهای زیارتی و رتبهبندی و تحلیل روابط میان آنهاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی به شمار میرود. دادههای اولیه بر پایه توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 47 نفر از مدیران، استادان، نخبگان و کارشناسان حوزه مدیریت شهرهای زیارتی ایران و تحلیل اطلاعات بر اساس تلفیق روشهای دیمتل فازی و فرایند تحلیل شبکهای صورت گرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش پنج مؤلفه مدیریت اوقاف و نذورات، خدمات رفاهی زائران، خدمترسانی به محرومان، ساخت و بهسازی حرمها و در نهایت حمل و نقل زمینی و هوایی، از مؤلفههای اقتصادی تأثیرگذار در همگرایی شهرهای زیارتی به شمار میروند که از میان آنها مؤلفه خدمات رفاهی زائران دارای بالاترین اولویت، و مدیریت اوقاف و نذورات دارای بالاترین تعامل و اثر خالص است. همچنین بالاترین میزان اثرپذیری متعلق به خدمات رفاهی زائران، و بالاترین میزان اثرگذاری مربوط به مؤلفه مدیریت اوقاف و نذورات است. ازاینرو تأکید بر جذب پشتوانه مردمی و توجه به ورودیهای درآمد اقتصاد شهرهای زیارتی از مهمترین راهبردها در بعد اقتصادی همگرایی شهرهای زیارتی محسوب میشود.
کلید واژگان
همگرایی شهریاقتصاد شهری
مؤلفههای همگرایی
دیمتل فازی
فرایند تحلیل شبکهای
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشجوی کارشناسیارشد اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد فرهنگ و ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران




