مطالعه تطبیقی شرط فسخ و فاسخ در فقه امامیه و حقوق ایران
(ندگان)پدیدآور
عسگری, جعفرجعفری, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله تخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اندک درنگ در مندرجات قراردادها بیانگر آن است که امروزه شروط فسخ و فاسخ یکی از متداولترین شروط قراردادها به حساب می آید؛ فلذا نیاز به وجود پژوهشی که به ماهیت، مبانی و آثار متمایز این دو گونه از شروط علی رغم وجود شباهتهای موجود میان آن دو بپردازد، احساس میگردد. اسباب انحلال قرارداد به اعتبار سهمی که اراده متعاقدین در آن دارد، به دو گروه عمده انحلال ارادی و انحلال غیر ارادی (قهری) تقسیم میشود. انحلال ارادی به وسیله اراده یکی از طرفین یا شخص ثالث در مدت معین صورت میپذیرد که به آن شرط فسخ گفته میشود. منظور از انحلال قهری نیز این است که عقد خود به خود و بدون دخالت اراده طرفین منحل میگردد. با این که در دسته دوم منظور از انحلال قهری این است که اراده طرفین یا یکی از آنها در وقوع فسخ دخالت ندارد و این انحلال قهراَ صورت میپذیرد ولی سبب این انحلال قهری، میتواند اراده اشخاص باشد و آن در صورتی است که متعاقدین با اراده خود درباره انفساخ احتمالی عقد در آینده تراضی کنند که به این تراضی، شرط فاسخ گفته میشود. در این نوشتار سعی شده است که به شرط فاسخ به عنوان یکی از اسباب انحلال قهری و شرط فسخ به عنوان یکی از طرق انحلال ارادی پرداخته شود و علاوه بر مقایسه این دو گونه از شرط از حیث مفهوم، شرایط، قلمرو و آثار، بر شرط فاسخ تاکید نموده و به بررسی ابعاد مختلف آن از جمله پذیرش آن در نظام حقوقی ایران و فقه امامیه با عنایت به سکوت قانون و فقه پرداخته شود.
کلید واژگان
شرط فسخشرط فاسخ
اسباب انحلال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی




