نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابوطالبی یزدی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorرسولی پور, رسولfa_IR
dc.contributor.authorعلی‌زمانی, امیرعباسfa_IR
dc.contributor.authorعلمی, قربانfa_IR
dc.contributor.authorجوادی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:34:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:34:16Z
dc.date.available1399-07-09T02:34:16Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:34:16Z
dc.date.issued2018-01-21en_US
dc.date.issued1396-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-03en_US
dc.date.submitted1396-04-12fa_IR
dc.identifier.citationابوطالبی یزدی, مهدی, رسولی پور, رسول, علی‌زمانی, امیرعباس, علمی, قربان, جوادی, محسن. (1396). جایگاه خداباوری گشوده به‌عنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری. جستارهای فلسفه دین, 6(2), 1-24.fa_IR
dc.identifier.issn238-07X
dc.identifier.issn2383-0778
dc.identifier.urihttp://journal.philor.org/article_2960.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/222508
dc.description.abstractخداباوری گشوده به­عنوان رویکرد جدیدی در عرصۀ الهیات و فلسفة دین، نظریات و دیدگاه­هایی را مطرح کرده است که هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ الهیاتی (کلامی) توجه بسیاری از اندیشمندان معاصر را به خود جلب کرده است. مدعای اصلی و اساسی حامیان این رویکرد این است که بسیاری از آموزه­های رایج دربارۀ ذات و صفات خدا (و به­طور خاص صفاتی مانند علم پیشین خدا، تغییر‌ناپذیری، انفعال­ناپذیری و بی­زمان­بودن خدا)، برگرفته از فلسفه­های یونانی، به‌ویژه سنت نوافلاطونی هستند و تحت تأثیر آن‌ها قرار دارند و به همین دلیل، از مسیر اصلی خودشان که همان مسیر کتاب مقدس است، فاصله گرفته­اند. بنابراین، برای زدودن انگاره­های نادرست فلسفی از صفات حقیقی خدا در کتاب مقدس، بایستی بار دیگر آن‌ها را بازبینی و اصلاح ­کنیم. از آن‌‌جا که بنیان‌گذاران و مدافعان این مکتب مدعی هستند که نظریاتشان در سنت خداباوری و خداباوری سنتی ریشه دارد، با نگاهی تاریخی به این جنبش الهیاتی و بررسی مسیر پیدایش آن، صحت‌وسقم ادعای آن‌ها را ارزیابی می­کنیم. برخی از الهی­دانان و فلاسفۀ دین معاصر، خداباوری گشوده را از انواع خداباوری سنتی قلمداد می­کنند، برخی دیگر آن را انحرافی در سنت خداباوری و برخی نیز آن را نوعی مکتب ارتدادی و بدعت­آمیز می­دانند که در سنت راست­کیشی جایگاهی ندارد. به­هرحال، هرچند زمان زیادی از آغاز این جنبش نمی­گذرد توانسته است نظرها را، چه موافق چه مخالف، به خود جلب کند؛ تعداد بسیار زیاد مکتوباتی که در تأیید یا ردّ این مکتب نگاشته شده است، شاهد این مدعاست. بنابراین، جا دارد ما نیز با استفاده از منابع بسیار غنی خود در سنت فلسفی‌ـ‌کلامی اسلام و با شناخت کاملی از این دیدگاه، وارد عرصۀ بحث­های جدید در حوزۀ الهیات و فلسفة دین شویم.fa_IR
dc.format.extent286
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی فلسفه دین ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofجستارهای فلسفه دینfa_IR
dc.subjectخداباوری گشودهfa_IR
dc.subjectخداباوری سنتیfa_IR
dc.subjectسنت نوافلاطونیfa_IR
dc.subjectذات و صفات خداfa_IR
dc.subjectکتاب مقدسfa_IR
dc.titleجایگاه خداباوری گشوده به‌عنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری کلام؛ فلسفه دین و مسائل جدید کلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فلسفه دانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentهیات علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه قم، گروه فلسفهfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage24
nlai.contributor.orcid0000-0003-4422-4375


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد