| dc.contributor.author | ابوطالبی یزدی, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | رسولی پور, رسول | fa_IR | 
| dc.contributor.author | علیزمانی, امیرعباس | fa_IR | 
| dc.contributor.author | علمی, قربان | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جوادی, محسن | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:34:16Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:34:16Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T02:34:16Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T02:34:16Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-01-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-07-03 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-04-12 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | ابوطالبی یزدی, مهدی, رسولی پور, رسول, علیزمانی, امیرعباس, علمی, قربان, جوادی, محسن. (1396). جایگاه خداباوری گشوده بهعنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری. جستارهای فلسفه دین, 6(2), 1-24. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 238-07X |  | 
| dc.identifier.issn | 2383-0778 |  | 
| dc.identifier.uri | http://journal.philor.org/article_2960.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/222508 |  | 
| dc.description.abstract | خداباوری گشوده بهعنوان رویکرد جدیدی در عرصۀ الهیات و فلسفة دین، نظریات و دیدگاههایی را مطرح کرده است که هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ الهیاتی (کلامی) توجه بسیاری از اندیشمندان معاصر را به خود جلب کرده است. مدعای اصلی و اساسی حامیان این رویکرد این است که بسیاری از آموزههای رایج دربارۀ ذات و صفات خدا (و بهطور خاص صفاتی مانند علم پیشین خدا، تغییرناپذیری، انفعالناپذیری و بیزمانبودن خدا)، برگرفته از فلسفههای یونانی، بهویژه سنت نوافلاطونی هستند و تحت تأثیر آنها قرار دارند و به همین دلیل، از مسیر اصلی خودشان که همان مسیر کتاب مقدس است، فاصله گرفتهاند. بنابراین، برای زدودن انگارههای نادرست فلسفی از صفات حقیقی خدا در کتاب مقدس، بایستی بار دیگر آنها را بازبینی و اصلاح کنیم. از آنجا که بنیانگذاران و مدافعان این مکتب مدعی هستند که نظریاتشان در سنت خداباوری و خداباوری سنتی ریشه دارد، با نگاهی تاریخی به این جنبش الهیاتی و بررسی مسیر پیدایش آن، صحتوسقم ادعای آنها را ارزیابی میکنیم. برخی از الهیدانان و فلاسفۀ دین معاصر، خداباوری گشوده را از انواع خداباوری سنتی قلمداد میکنند، برخی دیگر آن را انحرافی در سنت خداباوری و برخی نیز آن را نوعی مکتب ارتدادی و بدعتآمیز میدانند که در سنت راستکیشی جایگاهی ندارد. بههرحال، هرچند زمان زیادی از آغاز این جنبش نمیگذرد توانسته است نظرها را، چه موافق چه مخالف، به خود جلب کند؛ تعداد بسیار زیاد مکتوباتی که در تأیید یا ردّ این مکتب نگاشته شده است، شاهد این مدعاست. بنابراین، جا دارد ما نیز با استفاده از منابع بسیار غنی خود در سنت فلسفیـکلامی اسلام و با شناخت کاملی از این دیدگاه، وارد عرصۀ بحثهای جدید در حوزۀ الهیات و فلسفة دین شویم. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 286 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن علمی فلسفه دین ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | جستارهای فلسفه دین | fa_IR | 
| dc.subject | خداباوری گشوده | fa_IR | 
| dc.subject | خداباوری سنتی | fa_IR | 
| dc.subject | سنت نوافلاطونی | fa_IR | 
| dc.subject | ذات و صفات خدا | fa_IR | 
| dc.subject | کتاب مقدس | fa_IR | 
| dc.title | جایگاه خداباوری گشوده بهعنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری کلام؛ فلسفه دین و مسائل جدید کلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | هیات علمی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه قم، گروه فلسفه | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 6 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 1 |  | 
| dc.citation.epage | 24 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-4422-4375 |  |