نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآیت‌اللّهی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:34:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:34:14Z
dc.date.available1399-07-09T02:34:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:34:14Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-11en_US
dc.date.submitted1395-02-22fa_IR
dc.identifier.citationآیت‌اللّهی, حمیدرضا, احمدی, فاطمه. (1395). بررسی انتقادی نظریة زایتگایستِ اخلاقیِ داوکینز. جستارهای فلسفه دین, 5(2), 1-21.fa_IR
dc.identifier.issn238-07X
dc.identifier.issn2383-0778
dc.identifier.urihttp://journal.philor.org/article_2281.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/222496
dc.description.abstractداوکینز در دیدگاه «اخلاق ژنتیکی مبتنی بر نظریة تکامل» مدعی است که یک «زایتگایست اخلاقی» یا «روح زمانة اخلاقی» وجود دارد که در جوامع تکامل می‌یابد. وی با رد اصول اخلاقی مبتنی بر دین و مطلق‌گرایی اخلاقی معتقد است که ماهیت اخلاقیات بر اساس روح زمانه به‌سرعت در حال تغییر است و هر دوره‌ای اصول اخلاقی مختص به خود را می‌طلبد. به ادعای او دین و اخلاق محصول فرایند زیستی تکامل و انتخاب طبیعی هستند. اخلاقیات نیز ریشه در دین ندارند، بلکه منشأ داروینی دارند. ژن‌های دگرخواه در خلال فرایند تکامل انتخاب شده‌اند و ما به طور طبیعی واجد نوع‌دوستی هستیم و حس ترحم و نیک‌خواهی و سایر اخلاقیات را می‌توان بر اساس تکامل تبیین کرد. نه‌تنها تمام حیات بلکه اخلاق نیز حاصل فعالیت ژن‌هاست. ژن‌ها با واداشتن ارگانیسم به رفتار نیکوکارانه و اخلاقی، بقای خود را تضمین می‌کنند. طبق نظر او عمل اخلاقی عبارت است از عملی که توانایی بقا را در بلندمدت افزایش می‌دهد و عمل غیراخلاقی عملی است که از این توانایی می‌کاهد.<br /> این مقاله درصدد بیان اشکالات دعاوی داوکینز است. پیش‌فرض بی‌مبنای طبیعت‌گرایی، تقلیل‌گرایی گزافی، نسبی‌گرایی فاجعه‌بار اخلاقی، نابسندگی تحلیل تکاملی از سرعت تحول زایتگایست اخلاقی، تعارض تحلیل داوکینز با شهود اخلاقی انسان‌ها، ناموجه بودن پاداش و جزا و تعلیم‌و‌تربیت با تکاملی دانستن اخلاق، تعبیر نامناسب از مطلق‌گرایی، جبر ژنتیکی نافی اختیار انسان، خطاهای روشی- مغالطة منشأ، تلقی نادرست از ابتنای اخلاق بر دین و ایدئولوژی‌گرایی علمی از جملة انتقادات به دیدگاه وی هستند.fa_IR
dc.format.extent409
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی فلسفه دین ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofجستارهای فلسفه دینfa_IR
dc.subjectآتئیسم علمیfa_IR
dc.subjectتکامل ژن‌محورfa_IR
dc.subjectاخلاق ژنتیکی مبتنی بر نظریة تکاملfa_IR
dc.subjectزایتگایست اخلاقیfa_IR
dc.subjectنسبیت اخلاقیfa_IR
dc.titleبررسی انتقادی نظریة زایتگایستِ اخلاقیِ داوکینزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد فلسفه، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای فلسفه، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد