قیمتگذاری پویا و بهینهسازی طول دوره گارانتی در طول چرخه عمر محصول (مطالعه موردی: شرکت صنام الکترونیک)
(ندگان)پدیدآور
افصحی, محسنحسین زاده کاشان, علیاستادی, بختیارذگردی, سید حسامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گارانتی یکی از مؤلفههای مهم در بازاریابی به شمار میآید. بدیهی است که پیشنهاد گارانتی با مدتزمان طولانیتر از طرف تولیدکننده تأثیر مستقیم برافزایش فروش خواهد گذاشت ولی از طرف دیگر، هزینههای شرکت با افزایش طول دوره گارانتی افزایش مییابد. مسئله این تحقیق بیشینهسازی سود تولیدکننده است که از اجزای درآمدی و هزینهای تشکیل میشود. برخلاف اغلب مقالات در حوزه گارانتی که فقط تصمیمات مربوط به محصولات تحت گارانتی را بررسی میکنند، در این تحقیق نقشی که محصولات از گارانتی خارجشده بر تصمیمات تولیدکننده میتواند داشته باشد نیز در نظر گرفته شده است. بدین منظور، مدل ارائهشده قابلیت محاسبه تعداد خرابیهای محصولات تحت گارانتی و از گارانتی خارجشده (بر اساس نرخ خرابی محصولات) در بازههای زمانی برنامهریزی تولید قطعات یدکی را دارد. همچنین تقاضای محصول مطابق با چرخه عمر آن، تابعی از زمان، قیمت و طول دوره گارانتی است. قیمت فروش و طول دوره گارانتی به ترتیب اثر مستقیم و عکس بر تقاضای محصول دارند. بدین ترتیب، تصمیمگیری توأمان در رابطه باقیمت محصول در بازههای زمانی مختلف و طول دوره گارانتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حل مسئله از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات و بهینهسازی مُلهَم از اپتیک استفاده شده است. بهمنظور بررسی نحوه تأثیر متغیرها بر سودآوری تولیدکننده، مدل پیشنهادی با استفاده از دادههای شرکت صنام الکترونیک حل شده و مورد تحلیل قرارگرفته است.
کلید واژگان
گارانتیقیمتگذاری پویا
چرخه عمر محصول
بهینهسازی ازدحام ذرات
بهینهسازی ملهم از اپتیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرسدانشکده مهندسی صنایع و سیستمها دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها دانشگاه تربیت مدرس




