بازارهای سرد و داغ عرضههای عمومی اولیه سهام (IPO)
(ندگان)پدیدآور
دولو, مریممسلمی, الهام
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای بازارهای گرم و سرد عرضههای اولیه عمومی در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظورآزمون فرضیهها از روش رگرسیون لاجیت و رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده میگردد. نمونه این پژوهش متشکل از 118 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که در فاصله زمانی سالهای 1380 تا 1392 برای نخستین بار عرضه عمومی اولیه شدهاند. یافتههای پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین دوره انتشار داغ و قیمتگذاری کمتر از واقع است. شواهد حاصله مؤید رابطه معکوس بازار داغ با سطح فعالیت بازار قبل از عرضه و رابطه مثبت بین ریسک عرضههای اولیه و دورههای انتشار داغ است. نتایــج حاصل از تحقیق نشان میدهد با وجودیکه بین پدیده انتشار داغ و قیمتگذاری کمتر از واقع رابطه معناداری وجود ندارد، اما یک رابطه پیشرو ـ پسرو بین قیمتگذاری کمتر از واقع و بازار داغ دیده میشود که حاکی از محتوای اطلاعاتی بازده اولیه بالا درباره حجم IPO های آتی است. همچنین نتایج حاصله مؤید آن است که شرکتهای عرضه شده در بازارهای داغ، ریسک بالاتر و عملکرد پایینتری دارد. همچنین واریانس مقطعی بازده غیرعادی بلندمدت اینگونه شرکتها، پایینتر است. مضافاً اینکه نتایج حاصل از پژوهش نسبت به تعریف سنجه بازار داغ حساس است.
کلید واژگان
انتشار داغعرضه عمومی اولیه
قیمتگذاری کمتر از واقـع
نظریه ترکیب ریسک متغیر
نظریه زمان-سنجی بازار
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
سازمان بورس و اوراق بهادارسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتی، معاون آموزشی دانشکده مدیریتبورس اوراق بهادار، کارشناس بین الملل



