استانداردسازی نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک-جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر
(ندگان)پدیدآور
وثوقی کلنتری, علیکامکاری, کامبیزآزادیکتا, مهرنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در این تحقیق به «استانداردسازی نسخه سوم مقیاسهای استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر» پرداخته شد. روش: سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه سوم مقیاسهای استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر، از تجانس درونی، ضریب ثبات، روایی ملاکی و روایی سازه مطلوب برخوردار است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان مدارس ابتدایی اسلامشهر تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی منظم تعداد 720 دانشآموز (از پایه اول تا ششم و از هر پایه 30 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مجموعه آزمونهای شناختی وودکاک جانسون، بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب میباشد. یافته ها : نتایج تحقیق نشان داد با بررسی تجانس درونی (با روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون) و ثبات با روش آزمون- باز آزمون مشخص گردید که ابزار مزبور از تجانس درونی سوالات و ثبات مطلوبی (بالاتر از 95/0) برخوردار میباشد. همچنین، ابزار مزبور با نسخه پنجم مقیاس هوشی استانفورد- بینه در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر دارای روایی ملاکی از نوع همزمان است. نتیجه گیری : در نهایت، با تحلیل عامل مشخص گردید که ابزار مزبور در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر 6 عامل از 7 عامل نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) را تبیین میکند.
کلید واژگان
استانداردسازینسخه سوم مقیاسهای استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون
دانش آموزان مدارس ابتدایی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهردکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
دکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر




