تبیین جامعه شناختی رابطه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی – انتفاعی و میزان کارآمدی و اثربخشی سازمانی آنان ( مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی و بانک پارسیان در شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
اکبریان, مصطفییاریان, سجادواحدی, هلیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده یکی از مهم ترین مقوله ها در مدیریت بنگاه ها و شرکت ها مسئولیت اجتماعی بنگاه می باشد و در این پژوهش برآنیم به تبیین جامعه شناختی رابطه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی – انتفاعی و میزان کارآمدی و اثربخشی سازمانی آنان بپردازیم. روش تحقیق مطالعه حاضر، روش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک پارسیان و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران بودند که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 215 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیر مسئولیت اجتماعی از مقیاسی محقق ساخته براساس مدل نظری کارول (1991)، سالوسکی وزولچ (2014) و لانتوس (2001) در فرم مقیاس لیکرت متشکل از 16 گویه (آیتم) و با در نظر گرفتن 7 بعد مسئولیت اجتماعی در مدل های مذکور استفاده شده است. همچنین برای سنجش کارآیی و اثربخشی  سازمانی بر اساس تعاریف مفهومی روبرتز  (1992) و سیمپسون  (2002) و مبتنی بر معرف های کارآیی سازمانی از طریق مقیاسی متشکل از 10 گویه در فرم مقیاس لیکرت سنجیده شده است. یافته ها نشان داد بین تقید بنگاه به رعایت مسئولیت های اجتماعی (در ابعاد نیازهای اقتصادی ، رعایت قوانین و مقررات ، رعایت اخلاق کسب و کار و مسئولیت های بشر دوستانه) و میزان کارآمدی سازمانی آن رابطه وجود دارد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: مسئولیت اجتماعیبنگاه های اقتصادی – انتفاعی
کارآمدی سازمانی
اثربخشی سازمانی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران * آدرس نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران Email: yaryan.s@iums.ac.ir
شاپا
1735-5516...اقدام




