• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم درکودکان کم‌توان ذهنی هفت تا 10 سال شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, سید هاشمشیخ, محمودباقرزاده, فضل اللهحومینیان شریف آبادی, داود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.213 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف. آزمون رشد حرکتی درشت ابزاری است که در پژوهش و محیطهای بالینی بطور گسترده کاربرد دارد. هدف مطالعه، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم درکودکان کم‌توان ذهنی هفت تا 10 سال شهر تهران بود. روش بررسی. روش تحقیق توصیفی-هنجاری بود. تعداد 208 کودک هفت تا 10 سال به صورت نمونه-گیری خوشه‌ای از شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون TGMD-3 بود. از روش‌های آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و درون طبقه‌ای استفاده شد. یافته‌ها. نسبت روایی محتوایی دامنه‌ای از 60/0 تا یک را نشان داد. شاخص روایی محتوایی، دارای دامنه-ای از 80/0 تا یک بود. همسانی درونی خرده‌آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 75/0، 71/0و 83/0 و پایایی آزمون-بازآزمون94/0، 93/0و 94/0 بدست آمد. ضرایب پایایی درون‌ارزیاب خرده-آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 99/0، 99/0و 99/0 و پایایی بین‌ارزیاب 94/0، 88/0و 95/0 بدست آمد. ضرایب همبستگی خرده‌آزمونها با سن در خرده‌آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 64/0، 68/0و 72/0 بود. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. شاخص‌های نیکویی برازش مناسبی در عامل مهارتهای جابجایی و عامل مهارتهای توپی مشاهده شد. (04/0= SRMR ،1= IFI ،1= CFI ،99/0= NNFI ،95/0= NFI ،93/0= AGFI ،95/0= GFI ،02/0= RMSEA ،001/0=p،7/645=(78)2χ) نتیجه‌گیری. روایی و پایایی TGMD-3 در کودکان کم‌توان ذهنی تایید شد و با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی این کودکان می‌توان از آن استفاده کرد. هرچند که برای کودکان دارای اختلالات دیگر نتایج قابل تعمیم نیست. مطالعات آینده بایستی به بررسی ویژگیهای روانسنجی TGMD-3در دیگر اختلالات رشدی بپردازند.
    کلید واژگان
    روایی
    پایایی
    کم توان ذهنی
    آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    سازمان پدید آورنده
    گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2252-052X
    2252-0619
    URI
    https://dx.doi.org/10.22118/jsmj.2019.183213.1644
    http://jsmj.ajums.ac.ir/article_88877.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220004

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب