بررسی تاثیر قصه گویی به روش ایفای نقش بر آگاهی حسی وشناختی وسلامت کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
سپهوندی, سمیهصاحب الزمانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اوتیسم یک اختلال رشدی است که با نقصان در مهارت های اجتماعی، تحریک پذیری و رفتارهای کلیشه ای وتکراری همراه است. قصه گویی به روش ایفای نقش یک روش آموزشی جهت انتقال مفاهیم و تغییر رفتار در کودکان است. در این پژوهش محققان به بررسی تاثیر قصه گویی به روش ایفای نقش در بر آگاهی حسی وشناختی وسلامت کودکان اوتیسمی پرداخته اند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است، که با اجرای قصه گویی به روش ایفای نقش بر واحد های مورد پژوهش انجام شده است. جامعه مورد نظر در این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به اوتیسم، که در مراکزاوتیسم شهرستان خرم آباد درسال 1396 پرونده داشتند، می باشد. 30 کودک اوتیسمی 16-6 ساله به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ارزشیابی درمان اوتیسم (Autism treatment evaluation checklist) که به اختصار پرسشنامه ATEC خوانده می شود، قبل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری و سپس پردازش شد. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه با نرم افزار spss نسخه 21 تجزیه وتحلیل شد.که در زمینه مهارت های حسی وشناختی p نتیجه گیری: قصه گویی به روش ایفای نقش یکی از مداخلههای درمانی موثر و مقرون به صرفه، برای افزایش آگاهی حسی وشناختی وارتقای سلامت کودکان اوتیسمی می باشد.
کلید واژگان
اوتیسمکودکان
ایفای نقش
قصه گویی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه مدیریت، علوم پزشکی تهران, دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2252-052X2252-0619




