تاثیر آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر سرزندگی، لذت و سازگاری زنان مبتلا به دیابت
(ندگان)پدیدآور
رضایی, زهرااسماعیلی, مریمطبائیان, سیده راضیه طبائیاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی تاثیرآموزش گروهی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، بر سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در شهر اصفهان در سال 1393 پرداخته است.
روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده مقیاس سرزندگی دسی و ریان، مقیاس لذت اسنیت همیلتون و سازگاری بل بودند. برای اجرای گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت که بر اساس نظریه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکرواکر در 6 بعد جسمانی و روانی تدوین گردیده بود به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند.
یافتهها: نتایج پسآزمون با روش تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد  که اجرای مداخله آموزشی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش معنادار سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد(001/0pنتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامت موجب افزایش سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2بود.
کلید واژگان
سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتسرزندگی
لذت
سازگاری اجتماعی
دیابت نوع 2
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی،- گروه روان شناسی، دانشکدهی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانگروه روان شناسی، دانشکدهی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکدهی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2252-052X2252-0619




