اثر بخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری بر اختلال بیاعتنایی- مقابلهای و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
حمید, نجمهنقدینسب, لیلامهرابی زاده هنرمند, مهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری بر اختلال بیاعتنایی - مقابلهای و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اهواز بود.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس ازمون و گروه کنترل بوده است جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بودند. نمونه پژوهش به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. تعداد 30 نفر از 65 دانش آموزی که با توجه به مصاحبه بالینی با والدین و پرسشنامه بیاعتنایی - مقابلهای (ODBI)، که توسط والدین تکمیل شده بود، تشخیص اختلال بیاعتنای - مقابلهای دریافت کرده بودند، به شیوه تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه پرسشنامه پرخاشگری باس و پری را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه گروه درمانی شناختی - رفتاری دریافت کردند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغییری نشان داد که گروه درمانی شناختی -رفتاری در بهبود علائم بیاعتنایی مقابلهای و پرخاشگری مؤثر بوده است، و میانگین نمرههای پس آزمون گروه آزمایش در بیاعتنایی مقابلهای و پرخاشگری نسبت به پیش آزمون وگروه کنترل کاهش یافته است.
نتیجهگیری: گروه درمانی شناختی - رفتاری، باعث کاهش علائم بی اعتنایی -مقابلهای و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شده است.
کلید واژگان
گروه درمانی شناختی – رفتاریاختلال بیاعتنایی - مقابلهای
پرخاشگری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
شاپا
2252-052X2252-0619




