مقایسه تأثیر جمعی ممانتین و متیل فنیدیت با متیل فنیدیت به تنهایی در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی
(ندگان)پدیدآور
تشکری, اشرفمحمدبیگی, داودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه وهدف: اختلال بیش فعالی- کم توجهی یک اختلال شایع روانپزشکی در کودکان میباشد و تشخیص و درمان به موقع این اختلال اهمیت به سزایی در کنترل علایم و پیشگیری مشکلات بعدی کودکان دارد. این مطالعه اثر تجویز ترکیبی ممانتین و متیل فنیدیت در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی را بررسی میکند.
روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سو کور است. 36 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی به روش تصادفی در دو گروه (هر گروه18 نفر) قرار گرفتند. گروه اول متیل فنیدیت و ممانتین و گروه دوم متیل فنیدیت و دارونما دریافت کردند. میزان پاسخ به درمان بر اساس مقیاس کانرز و عوارض جانبی داروها در ابتدای مطالعه و هفتههای 1، 2، 3 و4 مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: نمرات کانرز در ابتدای مطالعه(835/0P=) و پایان هفته اول (136/0P= ) در دو گروه تفاوت معنیداری با هم نداشتند ولی در پایان هفته دوم، پایان هفته سوم و پایان هفته چهارم در دوگروه تفاوت معنی داری با هم داشتند (002/0 و 001/0 و012/0P=). در گروه ممانتین و متیل فنیدیت از 3/22 به 10 رسید (001/0Pنتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که ممانتین همراه متیل فنیدیت در درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی کودکان مؤثرتر از متیل فنیدیت به تنهایی است و نیمرخ عوارض دارویی مشابهی دارد.
کلید واژگان
ممانتینمتیل فنیدیت
اختلال بیش فعالی-کم توجهی
آزمون کانرز
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
شاپا
2252-052X2252-0619




