مقایسة حافظة فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیشفعالی و کودکان بهنجار
(ندگان)پدیدآور
حمید, نجمهنرگسی, فریدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: این پژوهش جهت مقایسة حافظة فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کودکان بهنجار انجام شد.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسهای و علی پس رویدادی است. از میان دانشآموزان کلاس دوم دبستان مدارس شهر اهواز با استفاده از نمونهگیری خوشهای ابتدا 59 دانشآموز مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انتخاب و به شیوة تصادفی از میان آنها 42 نفر برگزیده شدند. سپس 42 کودک بهنجار به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه کانر، آزمون هوش ریون و مجموعه آزمونهای سنجش حافظة فعال گترکول بوده است. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافتهها: میان عملکرد حافظة فعال کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی و کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود داشت (001/0Pنتیجهگیری: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیشفعالی در مقایسه با کودکان بهنجار به طور معناداری نقص بیشتری را در عملکرد حافظة فعال و زیر مقیاسهای آن نشان دادند.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه - بیش فعالیحافظه فعال
کودکان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی بالینی.گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة روان-شناسی و علومتربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی.گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة روان-شناسی و علومتربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
شاپا
2252-052X2252-0619




