• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی ترکیب آموزش معکوس‌سازی عادت (HRT) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش نشانگان اختلال موکنی

    (ندگان)پدیدآور
    جمشیدیان قلعه شاهی, پروین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    748.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اختلال موکنی ((Trichotillomania (TTM)  کَندن مکرر مو تا حدی است که به از دست­دادن قابل توجه آن منجر می­شود.  TTMبا احساسات منفی و اجتناب از فعالیت­های مهم اجتماعی همراه است. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی ترکیب درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با آموزش معکوس­سازی عادت (HRT) بر کاهش نشانگان اختلال موکنی انجام شد. روش بررسی: در این مقاله از آزمایش مورد منفرد (Single-Case Experiment) با طرح A-B به­همراه پیگیری استفاده شد. با روش نمونه­گیری هدفمند دو نفر انتخاب شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات و داده­ها علاوه بر مصاحبۀ تشخیصی بر اساس DSM-5، از چک­لیست میلواکی برای انواع TTMـ نسخۀ بزرگسالان و مقیاس موکنی بیمارستان عمومی ماساچوست استفاده شد. پروتکل هفت­ جلسه­ایِ درمان ترکیبی ACT و HRT برای هر شرکت­کننده به­طور انفرادی اجرا شد. داده­های مربوط به سه موقعیت خط ­پایه، مداخله و پیگیری برای شرکت­کننده­­ها به­طور جداگانه، روی نمودار رسم شد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها از طریق تحلیل دیداری نشان داد که ترکیب درمان ACT و HRT بر کاهش علایم اختلال موکنی در هر دو بیمار مؤثر بود و این دستاورد درمانی تا مرحلۀ پیگیری حفظ شد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که ترکیب رویکرد رفتاری متداول با رویکردی که اجزای شناختی و هیجانی رفتار را درنظر می­گیرد به­طور معناداری نشانگان اختلال TTM را کاهش می­دهد. در نتیجه، درمانگران می­توانند برای مؤثرتر کردن روند درمانِ اختلال TTM، معکوس­سازی عادت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را با هم ترکیب کنند.  
    کلید واژگان
    آموزش معکوس‌سازی عادت
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    اختلال موکنی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-09-23
    1394-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی.

    شاپا
    2252-052X
    2252-0619
    URI
    http://jsmj.ajums.ac.ir/article_47172.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/219732

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب