• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ اثربخشی آموزش تکنیک‌های شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب

    (ندگان)پدیدآور
    کمال, اشرف‌الساداتابوالمعالی, خدیجهآقایی‌پور گواسرایی, مائده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    637.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه وهدف: وضعیت روانی و جسمانی جانبازان مبتلا به PTSD ممکن است بر سلامت روان همسران آنان اثر بگذارد. ترومای ثانویه یک سندرم شایع در همسران جانبازان به ویژه جانبازان مبتلا به PTSD است و درمان و پیشگیری از آن می­تواند به بهبود وضعیت همسران و خانواده آنان کمک کند. هدف از این پژوهش مقایسۀ آموزش تکنیک­های شناختی_رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به  PTSD بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع پیش­آزمون_­ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همسران جانبازان مبتلا به PTSD  مراجعه­کننده به بیمارستان روان­پزشکی صدر تهران بود. برای انتخاب نمونه ابتدا غربالگری صورت گرفت و همسرانی که نمرۀ بالایی (حداقل 38) در ترومای ثانونه داشتند، انتخاب شدند و سپس به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (در هر گروه 11 نفر). در این پژوهش از پرسشنامه ترومای ثانویه (STSS) استفاده شد. داده­ها با روش آماری مانکووا (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش طرحواره محور و آموزش تکنیک­های شناختی رفتاری منجر به کاهش علایم ترومای ثانویه و مؤلفه­های آن (مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی) در همسران جانبازان مبتلا به PTSD شده­اند (05/0>P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند. P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، دو روش آموزش راهبردهای شناختی_رفتاری، و آموزش متمرکز بر طرحواره موجب تعدیل علایم ترومای ثانویه و مؤلفه­های آن (برانگیختگی، مزاحمت و اجتناب) می­شوند و استفاده از هر دو روش به روان­شناسان و درمانگران توصیه می­شود.
    کلید واژگان
    آموزش تکنیک‌های شناختی_رفتاری
    آموزش طرحواره محور
    ترومای ثانویه
    اختلال استرس پس از آسیب

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس‌ارشد روانشناسی‌ بالینی. گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی.گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
    کارشناس‌ارشد روانشناسی‌ بالینی.گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

    شاپا
    2252-052X
    2252-0619
    URI
    http://jsmj.ajums.ac.ir/article_47281.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/219599

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب