مقایسۀ اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب
(ندگان)پدیدآور
کمال, اشرفالساداتابوالمعالی, خدیجهآقاییپور گواسرایی, مائدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه وهدف: وضعیت روانی و جسمانی جانبازان مبتلا به PTSD ممکن است بر سلامت روان همسران آنان اثر بگذارد. ترومای ثانویه یک سندرم شایع در همسران جانبازان به ویژه جانبازان مبتلا به PTSD است و درمان و پیشگیری از آن میتواند به بهبود وضعیت همسران و خانواده آنان کمک کند. هدف از این پژوهش مقایسۀ آموزش تکنیکهای شناختی_رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به  PTSD بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همسران جانبازان مبتلا به PTSD  مراجعهکننده به بیمارستان روانپزشکی صدر تهران بود. برای انتخاب نمونه ابتدا غربالگری صورت گرفت و همسرانی که نمرۀ بالایی (حداقل 38) در ترومای ثانونه داشتند، انتخاب شدند و سپس به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (در هر گروه 11 نفر). در این پژوهش از پرسشنامه ترومای ثانویه (STSS) استفاده شد. دادهها با روش آماری مانکووا (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش طرحواره محور و آموزش تکنیکهای شناختی رفتاری منجر به کاهش علایم ترومای ثانویه و مؤلفههای آن (مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی) در همسران جانبازان مبتلا به PTSD شدهاند (05/0>P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند.
P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، دو روش آموزش راهبردهای شناختی_رفتاری، و آموزش متمرکز بر طرحواره موجب تعدیل علایم ترومای ثانویه و مؤلفههای آن (برانگیختگی، مزاحمت و اجتناب) میشوند و استفاده از هر دو روش به روانشناسان و درمانگران توصیه میشود.
کلید واژگان
آموزش تکنیکهای شناختی_رفتاریآموزش طرحواره محور
ترومای ثانویه
اختلال استرس پس از آسیب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد روانشناسی بالینی. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.دانشیار گروه روانشناسی.گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
کارشناسارشد روانشناسی بالینی.گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
شاپا
2252-052X2252-0619




