• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی پزشکی جندی شاپور
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش نظری محور بر تبعیت از دستورات دارویی در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون

    (ندگان)پدیدآور
    فخری, احمدمرشدی, هادیمحمدی زیدی, عیسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    478.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: کنترل موثر فشارخون گام ضروری در کاهش عوارض آن است. هدف این مطالعه شبه تجربی تعیین تاثیر آموزش نظری محور در بهبود رفتار تبعیت از رژیم دارویی در سالمندان مبتلا به  فشار خون بالا می‌باشد.    روش بررسی: 140 سالمند مبتلا به پرفشاری خون به طور تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. برای گروه تجربی 3 جلسه آموزشی 35 دقیقه‌ای به همراه مصاحبه انگیزشی بر پایه نیازسنجی و نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده اجرا شد. داده‌ها با پرسشنامه خود ایفاء مشتمل بر سوالات دموگرافیک، متغیرهای روانشناختی و رفتار تبعیت دارویی قبل و بعد از آموزش گردآوری شد و وارد نرم افزار SPSS 17.0 شد و با کمک آزمون‌های آماری تی تست، من‌- ویتنی و ویلککسون آنالیز شد.     یافته‌ها: قبل از آموزش اختلاف معنا‌داری بین دو گروه از حیث میزان تبعیت از رژیم دارویی وجود نداشت، اما پس از مداخله در گروه تجربی تغییر معنا‌داری در رفتار تبعیت از رژیم دارویی دیده شد (001/0>‌P). در گروه تجربی، فشار خون سیستولیک (از 5/142 به 2/134) و فشارخون دیاستولیک (از 3/86 به 4/81) کاهش یافت (05/0>‌‌P). تغییر معنا‌داری نیز در متغیرهای روانشناختی تاثیرگذار بر تبعیت از رژیم دارویی در گروه تجربی دیده شد (05/0> P).  ‌P). در گروه تجربی، فشار خون سیستولیک (از 5/142 به 2/134) و فشارخون دیاستولیک (از 3/86 به 4/81) کاهش یافت (05/0>‌‌P). تغییر معنا‌داری نیز در متغیرهای روانشناختی تاثیرگذار بر تبعیت از رژیم دارویی در گروه تجربی دیده شد (05/0> P).  ‌‌P). تغییر معنا‌داری نیز در متغیرهای روانشناختی تاثیرگذار بر تبعیت از رژیم دارویی در گروه تجربی دیده شد (05/0> P).  P).  نتیجه‌گیری: نتایج نشانگر توانمندی آموزش نظری محور بهمراه مصاحبه انگیزشی در بهبود رفتار تبعیت از رژیم دارویی در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون بود.
    کلید واژگان
    تبعیت دارویی
    خودکارآمدی
    پرفشاری خون
    آموزش
    سالمندان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانپزشکی.گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
    استادیار گروه بهداشت عمومی.گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
    دانشیار گروه بهداشت عمومی.گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

    شاپا
    2252-052X
    2252-0619
    URI
    https://dx.doi.org/10.22118/jsmj.2017.49241
    http://jsmj.ajums.ac.ir/article_49241.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/219568

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب