تاثیر قصهگویی دیالوگی بر مهارتهای ارتباطی و عزت نفس کودکان دارای افت عملکرد تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
لعلی, مهساعشایری, حسنصداقتی فرد, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر بررسی تاثیر قصه گویی دیالوگی بر مهارتهای ارتباطی و عزت نفس کودکان دارای افت عملکرد تحصیلی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. روش: جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی ضعیف در شهر تهران بود که 30 دانش آموز بصورت نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. مداخلات قصه درمانی به روش دیالوگی به مدت 12 جلسه 50 دقیقهای طی 2 جلسه در هفته روی کودکان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده درجه بندی مهارتهای اجتماعی مخصوص کودکان دبستانی و آزمون عزت نفس کوپر اسمیت بود. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس (Mancova) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهای پژوهش نشان داد که قصه درمانی منجر به افزایش معنادار عملکرد در سازههای عزت نفس و مهارتهای ارتباطی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون گردیده است. این روش درمان به ترتیب 45 و 59 درصد واریانس تغییرات را تبیین مینماید(05/0>(P. (P. نتیجه گیری˸ مداخله قصه درمانی به روش دیالوگی توانست عملکرد گروه ازمایشی را در سازههای عزت نفس و مهارتهای ارتباطی ارتقا دهد
کلید واژگان
عملکرد تحصیلی ضعیفعزت نفس
مهارتهای ارتباطی
قصه درمانی دیالوگی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایراناستاد دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده توان بخشی، دانشگاه ایران، تهران، ایران
گروه علوم اجتماعی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
شاپا
2822-24762830-2476




