نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری گندمانی, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorکمالی بانیانی, مهدی رضاfa_IR
dc.contributor.authorآزادتبار, فرشتةfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:18:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:18:49Z
dc.date.available1399-07-09T02:18:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:18:49Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-06en_US
dc.date.submitted1397-10-16fa_IR
dc.identifier.citationاکبری گندمانی, مهرداد, کمالی بانیانی, مهدی رضا, آزادتبار, فرشتة. (1397). کارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کرامات. عرفان اسلامی, 15(57), 285-310.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0514
dc.identifier.urihttp://mysticism.sinaweb.net/article_545529.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/217076
dc.description.abstractبدخوانیِ خلاق مبتنی بر ایدۀ وجودِ رابطه­ای موروثی میانِ آثارِ ادبی است؛ اما، نه رابطه­ای بر پایة هم­سویی و ادامة مسیرِ یکدیگر؛ بلکه، رابطه­ای جدید متضمنِ دیالکتیکی بنیادین، میان بازشناسیِ قدرتِ گذشته و انحراف از جباریتِ آن. شاعرِ متأَخّر، با هدفِ کسبِ هویّتِ مستقل ادبی، با خارج شدن از زیرِ سایة پدر ادبیِ خود، حرکتی تدافعی را آغاز می­کند که نه تنها، آن حرکت، جهت و رویکردی انفعالی ندارد؛ بلکه، در نهایت، به آفرینشِ هنری، ختم می­شود. ترفندهای بدخوانیِ خلاق، می­توانند به صورتِ ارادی(خودآگاه) و یا غیرِ ارادی(ناخودآگاه)، متنِ متأَخر را از اضطرابِ تأثیر، رهایی بخشند. یکی از عواملِ مؤثر بر بدخوانیِ خلاق آثار داستانی، عنصرِ تداعی است. در مقالة پیشِ رو، حکایتی از مثنوی برگزیده شده است که مولانا آن حکایت را با تلفیق و اقتباس، از دو حکایتِ دیگر ساخته است. بی­زمانی و بی­مکانیِ حکایتِ مولانا، نزدیکیِ زاویة دیدِ سوم شخص به اوّل شخص و نکره ذکر شدنِ شخصیّتِ اصلی و گرایش به راویِ مفسّر به جای راوی مشروح، تداعی شدنِ گروهِ فتیان در اثرِ شخصیت­پردازیِ شاعر، تک­گویی­های درونی، حدیثِ نفس­گویی­های شاعر، جریانِ سیالِ ذهن و اطناب در گفت و گوها و...، از جملة ترفندهایی است که به تأثیر از عنصرِ تداعی، در جهتِ بدخوانیِ خلاق، در ساختِ حکایتِ جدید به کار گرفته شده است؛ ازین­رو، در ادامه، پس از معرفی و شناختِ نظریة بدخوانیِ خلاق، آشنایی با عنصرِ تداعی و شاخصه­های آن، به توضیح و تحلیلِ چگونگیِ تأثیرِ تداعی بر عناصرِ داستانی در جهتِ رهایی از اضطرابِ تأثیرِ دو حکایتِ مبدأ، پرداخته شده است.fa_IR
dc.format.extent641
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانfa_IR
dc.relation.ispartofعرفان اسلامیfa_IR
dc.subjectبدخوانیِ خلاقfa_IR
dc.subjectعناصرِ داستانیfa_IR
dc.subjectمثنوی معنویfa_IR
dc.titleکارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کراماتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیأت علمی، رشتة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر دورة پسادکتری، رشتة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، عضو هیأت علمی، رشتة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue57
dc.citation.spage285
dc.citation.epage310


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد