مرور دوره 10, شماره 38 بر اساس تاریخ انتشار

  • رمزگشایی زن در غزلیات عرفانی ابن عربی 

    ولوی, سیمین؛ عابدی فیروز جایی, حمید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    مقاله حاضر به بیان شیوه به کارگیری رمز زن در غزلیات عرفانی ابن عربی می‌پردازد. ابن عربی بنیانگذار سبک جدیدی در عرفان نظری است که در لابلای آثارش مشهود است. او به ویژه در غزلیات عرفانی خود که دیوان ترجمان الاشواق را به آن ...

  • مقایسه‌ آراء قدیس آگوستین و امام محمد غزالی در خداشناسی 

    لطیفی, عبدالحسین؛ عسگری, سحر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    آرلیوساوگوستینوس[1]درسال354م.درتاگاست[2]متولد شدمحور افکارش تصوری است که از خدا دارد و آن ایمان به خدای قادر، عالم و خیر مطلق است. او خدای پسر را ظهور خدای پدر می‌داند. امام محمد غزالی در سال450 ه.ق در طابران متولد شد. او ...

  • ولایت از دیدگاه حافظ برسی 

    ذبیحی, معصومه؛ محمدی, فاطمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    دیدگاه حافظ برسی درباره ولایت، ناشی از معرفت و توحید اشراقی بر پایه محبت و معرفت باطنی است. چرا که امامت و ولایت جامع بین توحید ونبوت است. و پیمان حکم ولایت در ازل گرفته شده و آن راهرولی به ولی دیگر، تا روز قیامت تسلیم ...

  • بررسی مضامین عرفانی غزلیات سلطان علی رودبند 

    عباسی منتظری, لیلی؛ افضلی, علی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    در این مقاله برآنیم تا به بررسی و تحلیل بن مایه‌های عرفانی موجود در کلام یکی از بزرگان عرفان یعنی سلطان علی رودبند (از احفاد امام موسی کاظم علیه السلام) بپردازیم. در حقیقت هدف ما از این پژوهش، کنکاش و جستجو در جهان بینی ...

  • نخستین صوفیان فارس و مشرب ایشان 

    خالق زاده, محمد هادی؛ فاموری, مهدی؛ نظری, جلیل (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    تصوّف، همواره یکی از اصلی­ترین جریان­های فکری تاریخ اسلام بوده است. از سوی دیگر، با نگاهی به تذکره­های صوفیان سده­های نخست اسلامی می­توان دریافت که گاه بیش از هشتاد درصد صوفیان، ایرانی و ایرانی تبار بوده­اند. در این میان، ...

  • «نور طامس» در حکمت اشراق سهروردی و «مقام طمس»  در حکمت متعالیه ملاصدرا 

    زمانی, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    در حکمت اشراق، هم نظام مراتب عالم و هم مراحل سیر و صعود نفس به عالم برین براساس انوار تبیین می‌شود. سهروردی معتقد است که در سیر و سلوک معنوی به ترتیب انوار «خاطف» یا «بارق» بر مبتدیان، انوار «ثابت» بر متوسطان و نور«طامس» ...

  • روح از نگاه عرفانی مولانا 

    ادریسی, فرهاد؛ جلیل پور, نوذر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    به تعبیر مولانا روح انسان که از عالم خویش به دور افتاده و در زندان تن محبوس گشته و مانند نیدر شوق رجوع بدان عالم در این قفس ناله و شکایت آغاز کرده است وی می‌گوید آن همه زیبایی که در تن دیده می‌شود به خاطر انعکاسی است که ...

  • قلب در عرفان اسلامی 

    محمدزاده, سید نادر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    قلب در لغت به معنای دگرگونی و وسط و از نظر اصطلاحی لطیفة ربانی و در قران و عرفان مقصود از آن مرکز الهی و آگاهی انسان است. آن مرکز وجود انسان اعم از مراتب جسمانی، عاطفی، عقلانی و معنوی، همچنین مرکز خدای متعال نیز است.برخی ...

  • کاوش جلوه‌های ‌تجلّی ‌آفتاب ‌اعظم(ص) در آیینة کشف‌المحجوب 

    حاجی علیلو, حسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    ﺳﻴﻤﺎی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻋﻈﻢ در ﺑﺴﻴﺎری از آﺛﺎر ﻣﻨﺜﻮر و ﻣﻨﻈﻮم ادب ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ‫ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺎزﺗﺎب ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎی ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪی و دلباختگی ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن آﺛﺎر ﺑﻪ‫ آن حضرت اﺳﺖ. کتاب ﻛﺸﻒ اﻟﻤﺤﺠﻮب ﻳﻜﻲ از ﻣﺘﻮنﻫﺎی ﮔﺮانﺳﻨﮓ زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ در ﻗﺮن ﭘﻨﺠﻢ، اﺳﺖ. ...