سنجش خستگی به روش ذهنی- تجربی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله ارائه نتیجه سنجش و ارزیابی خستگی راننده و خدمه خودروهای زرهی در یک تحقیق میدانی است. بدین منظور ابتدا عوامل مؤثر در خستگی از جمله عوامل فیزیولوژیکی، روانی و فکری، محیط عملیات داخلی (آنتروپومتریک) و محیط فیزیکی مثل سر و صدا، ارتعاش، نور و آلودگی هوا بیان گردیده و بر اساس آن پرسشنامه هایی حاوی ۸۱ سؤال در چهار دسته فیزیولوژی جسمی و روانی، محیط عملیات داخلی، محیط فیزیکی و آموزشی و ایمنی طراحی شده و نتایج (داده های حاصل از تنظیم پرسشنامه ها که توسط رانندگان و خدمه تانک ها تکمیل گردیده در مقاله به منظور تحلیل به روش یک مدل توسعه داده شده کدبندی شده است. به همین منظور از نمودارهای فرکانس، پاریتو، رگرسیون و هم بستگی، مبتنی بر داده ها استفاده شده است. همچنین با وزن دهی ترجیحی توسط افراد خبره و با تجربه جداول نمرات نرمال گردیده و آن گاه نسبت وزنی هر یک از عوامل چهارگانه فو در ایجاد خستگی استخراج و با نتایج کاربران مقایسه شده است. تحلیل های لازم نیز از دیدگاه رانندگان و خدمه در ابعاد بار کاری، سختی کار، میزانخستگی، دردهای جسمانی و میزان استرس، به عمل آمده است که در این مقاله به آنها اشاره می شود.
کلید واژگان
سنجش خستگیاندازه گیری ذهنی - تجربی
اندازه گیری عینی
انرژی مصرفی
فعالیت فکری
فعالیتهای فیزیولوژیکی و روانی
محیط فیزیکی
محیط عملیاتی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2002-11-221381-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع) مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکیشاپا
2008-91982717-1647



