اعجاز حقوقی قرآن و تعیین نسبت آن با اعجاز تشریعی در اندیشه آیتالله فاضل لنکرانی
(ندگان)پدیدآور
جاننثاری, عالیهقمرزاده, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعریف حقوق که گاهی مترادف با تشریع به کار میرود، وضع قوانین الزام آور برای ایجاد نظم در روابط اجتماعی افراد جامعه است. لذا منظور از اعجاز حقوقی قرآن، اعجاز تشریعی آن نیست بلکه وجه خاصی از آن است. در بیان آیت الله محمد فاضل لنکرانیeتصریحی بر تمایز این دو مفهوم نیست اما بررسی ادلّه ایشان در جهت اثبات اعجاز تشریعی قرآن نشان میدهد که این ادلّه بر اعجاز حقوقی مصطلح نیز دلالت دارد. نوشتار حاضر با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای، به روشی توصیفی ـ تحلیلی تلاش میکند که بر اساس ادلّه موجود در آثار ایشان نشان دهد، اعجاز حقوقی به خاطر امری از داخل قرآن و مربوط به کلام بما هو له اثر و ثمرات است. دستهای از این ادلّه با استناد به وضع قوانین قرآن به منظور جامعه سازی، ثمرات حقوقی قوانین قرآن را اثبات میکند و دستهای دیگر با استناد به ارائه قوانین قرآن توسط فردی امّی، تناسب با فطرت و تواناییهای انسان همراه با ضمانت های اجرایی اساسی، یکتایی نظام حقوقی قرآن را اثبات میکند. مجموع این دو دسته دلیل، اعجاز حقوقی قرآن را مبتنی بر ادلّه آیت الله فاضلe نشان میدهد.
کلید واژگان
حقوقمعجزه
قرآن
اعجاز حقوقی
آیت الله فاضل لنکرانی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
جامعة المصطفی العالمیة محل انتشار: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث کد پستی: 64391-37191 تلفن معاونت پژوهش: 02537110535 چاپ: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی قمسازمان پدید آورنده
طلبه سطح سه جامعه الزهرا(س) رشته تفسیر و علوم قرانیدکتری قرآن و حدیث/ پژوهشگر قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار قم
شاپا
2322-51656106-8002




