بررسی میزان رضایت مردم از عملکرد کلانتریها و پاسگاههای انتظامی استان خراسانشمالی در سال 1397 و مقایسه آن با سال 1396
(ندگان)پدیدآور
امیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایت مردم از عملکرد کلانتریها و پاسگاههای انتظامی استان خراسانشمالی در سال 1397 و مقایسه آن با سال 1396 به انجام رسیده است.این پژوهش از نوع پیمایشهای توصیفی و طولی از نوع روندپژوهی(شبه پانل) بوده که گردآوری دادهها به وسیلۀ «پرسشنامه محقّقساخته» انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل جمعیت بالای 17 سال استان است که با توجه به پراکندگی جامعه مورد مطالعه، هریک از شهرستانهای استان شامل 51 کلانتری و پاسگاه انتظامی (کوپ) به عنوان یک جامعه آماری مستقل در نظر گرفته شدهاند و براساس جدول مورگان حجم کلی جمعیت نمونه در سال 1397 تعداد 2335 نفر و در سال 1396 به تعداد 2050 نفر در نظر گرفته شده است.یافتههای پژوهش نشان میدهد بالاترین میانگین نمرات رضایتمندی در سال 1397 مربوط به شاخصهای«ایجاد احساس امنیت»، «شایستگی پلیسی کارکنان»، «دقّت عمل» و «منابع و امکانات» است. در هر دو سال مورد مطالعه، شاخصهای «آموزش و آگاه سازی مردم»، «کشف جرم» و «مبارزه با جرائم و مفاسد» پایینترین رتبه را در بین شاخصهای یازدهگانه کسب کردهاند. با استناد به مجموع نمرات رضایتمندی در شاخصهای مورد بررسی، در بین شهرستانهای استان، فرماندهی انتظامی شهرستان «راز و جرگلان» در هر دو سال مورد مطالعه بهترین عملکرد را در جلب رضایتمندی شهروندان داشته و سه شهرستان بزرگ استان (شیروان، اسفراین و بجنورد) در مقایسه با سایر شهرستانها، عملکرد ضعیفی در ایجاد رضایتمندی مردم داشتهاند. تبیین این مسئله نیازمند واکاوی و مطالعات بیشتری است.
کلید واژگان
میزان رضایتمندیشهروندان
خراسانشمالی
ارزیابی عملکرد
نیروی انتظامی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی/مرکز تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
دکترای جمعیت شناسی(دانشگاه تهران)، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنوردشاپا
2345-58102716-9995




