«دینِ خُرَّم» در سخنِ فردوسی و پیوندِ آن با کیشِ اسماعیلیِ شاعر
(ندگان)پدیدآور
اردستانی رستمی, حمیدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده دربارۀ ترکیبِ «دینِ خُرّم» در مصراعی از دیباچۀ داستانِ سیاوخشِ شاهنامه، سخن بسیار گفتهاند. نگارنده نیز در جستارِ پیشِ رو، تعبیر و تأویلِ خویش را از این سخن بازگفته است. به باورِ نویسندۀ این جستار، با توجّه به اینکه فردوسی از اسماعیلیان بوده است و بیشترِ این گروهِ باطنی در ایران، پیش از مسلمان شُدَن، بر باورِ خُرّمدینی بودند و خُرّمدینانْ در پیِ استقلالِ ایران از تازیان برآمدند، فردوسی نیز در بیتِ موردِ نظر، خود را شیفتۀ عملکردِ سیاسی و فرهنگیِ این گروه و پیرَویکنندۀ راهِ آنان میداند که در پیِ متابعت از ایشان در ایراندوستی، شاهنامه را سروده است تا این درختِ برومند، بارِ خود را بر همۀ ایرانیان بپراکَنَد و آنان را بهرهمند سازد. گذشته از این، در دیباچۀ داستانِ سیاوخش، فردوسی از موبدی سخن میگوید کـه این موبد، همه را به سَخُنگویی، خردمندی، نکوخویی، نرمگویی، توجّه به دستآوردِ کـردار و جهانِ دیـگر سفارش میکند. با تـوجّه به متنی کـه از شخصی اسماعیلیمذهب (که پیش از آن خُرّمدین بوده) به جا مانده است و تطبیقِ آن با کلامِ موبد در شعرِ فردوسی، این موبدْ نیز باید شخصیّتی خُرّمدینی بوده باشد. برخی اندیشههایِ مانوی نیز در سخنِ موبد هست که آن نیز پیوندِ او را با اندیشههایِ خُرّمدینی نشان میدهد؛ زیرا ریشۀ اندیشههایِ خُرّمدینی در کیشِ مزدکیان بوده است و آنان نیز در باورهایِ مذهبی، با مانویان پیوند داشتهاند؛ پس با توجّه به مذهبِ اسماعیلیِ فردوسی و پیوندِ اسماعیلیّه بـا خُرّمدینان و همینطور وجودِ سخنانِ موبد با درونمایههایِ خُرّمدینی، میتوان بر آن شد که ماندن بر دینِ خُرّم در سخنِ فردوسی، احتمالاً تأییدِ برخی باورهایِ دینیِ خُرّمدینان (آنچه متناسب با عقایدِ اسماعیلیّه بوده است) و به ویژه پیرَوی از رویکردِ فرهنگیِ آنان است که به سراییدنِ شاهنامه انجامیده است.
کلید واژگان
فردوسیاسماعیلیّه
دینِ خُرّم
موبد
مانویّت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



