نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحرمتی, حمیدهfa_IR
dc.contributor.authorرضاپور مقدم, رویاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:11:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:11:33Z
dc.date.available1399-07-09T02:11:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:11:33Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-18en_US
dc.date.submitted1396-08-27fa_IR
dc.identifier.citationحرمتی, حمیده, رضاپور مقدم, رویا. (1398). تحلیل ادبی و هنری رؤیا در متن و نگاره داستان «خواب دیدن توس سیاوش را» از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار. پژوهشنامه ادب حماسی, 15(2), 75-94.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5793
dc.identifier.urihttps://jpnfa.riau.ac.ir/article_1650.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/214530
dc.description.abstractتحلیل ادبی و هنری رؤیا درمتن و نگارۀ داستان «خواب دیدن توس      سیاوش را» از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار حمیده حرمتی*  استادیار زبان و ادبیات فارسی، هیأت علمی دانش­گاه هنر اسلامی تبریز، ایران. رویا رضاپور مقدم** هیأت علمی دانش­کدۀ هنرهای اسلامی، دانش­گاه هنر اسلامی تبریز، ایران. تاریخ دریافت: 27/8/1396 تاریخ پذیرش: 19/10/1397 چکیده گاستون باشلار معرفت شناس، فیلسوف منتقد و از ساختارگرایان نخست فرانسه، شیوۀ نقدی تازه را بر پایۀ تحلیل و تفسیر تصاویر ادبی و هنری پایه­گذاری کرد. باشلار که مبنای نقد خویش را بر پایۀ عناصر چهارگانه قرار داده بود، برای تخیل مادی شاعر و رابطۀ آن با ضمیر ناخودآگاه و مسائل پدیدار­شناسی نقشی گسترده­ قائل بود. از دیدگاه معرفت­شناسانه وی، خیال و رؤیای شاعرانه به واسطۀ عناصر چهرگانه و در قالب کهن­الگوهای اسطوره­ای با دلالت­های آشکار و پنهان جلوۀ مادی می­یابند و برای پذیرش نقش ادبی و برانگیختن احساسات مخاطب با تصاویری دوگانه جلوه می‌نمایند که تحلیل تخیل مادی و تفسیر این دوگانگی‌ها، سبب گشودن عقدۀ متن می‌شود. داستان «خواب دیدن توس سیاوش را» یکی از ده­ها روایت رؤیا در شاهنامه است که در یکی از نگاره­های شاهنامه شاه­طهماسبی به عنوان نمونۀ بی­بدیلی از به تصویر کشیده شدن عالم رؤیا و خیال شاعر در نقاشی ایرانی نمود یافته است. این مقاله کوششی در جهت بازنمایی پیوند دیرینه ادبیات و هنر به‌ویژه نگارگری از دریچۀ تخیل مادی با روی­کردی بر آرای باشلار در باب تخیل مادی شاعر در شعر و تطابق آن­ها با نگاره است تا آشکار نماید که عناصر چهارگانه در تخیل فردوسی در این داستان چه جای­گاهی داشته و چگونه در قالب کلمات و تصویرسازی­ها نمود پیدا کرده و تا چه اندازه با نقد تخیلی باشلاری در شعر و نگاره قابل تطبیق است. به استناد موارد یافت شده می‌توان گفت شاعر و نگارگر از تخیل مادی و دوگانگی دیالکتیکی مورد نظر باشلار در خلق اثر خود بهره­مند گردیده‌اند. * . hormati@tabriziau.ac.ir ** . rezapour@tabriziau.ac.irfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادب حماسیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of Epicliteratureen_US
dc.subjectکلیدواژه ها: رؤیاfa_IR
dc.subjectنقد تخیلیfa_IR
dc.subjectگاستون باشلارfa_IR
dc.subjectتوسfa_IR
dc.subjectسیاوشfa_IR
dc.subjectنگاره‌fa_IR
dc.titleتحلیل ادبی و هنری رؤیا در متن و نگاره داستان «خواب دیدن توس سیاوش را» از منظر نقد تخیلی گاستون باشلارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه هنر اسلامی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه هنر اسلامی تبریزfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue2
dc.citation.spage75
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد