تحلیل نشانهشناختی سبک سه نگارۀ شاهنامۀ فردوسی با عنوان «کشتن بهرام گور، اژدها را»
(ندگان)پدیدآور
مقبلی, آناهیتاپیامنی, بهناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
نشانهشناسی به مطالعة نظامهای نشانهای در زندگی اجتماعی میپردازد. نظریّههای نشانهشناختی در زمینة تحلیل آثار هنری و تصویری نیز کارآمد است. نشانهشناسی در تحلیل متن بصری و سبک آثار هنری به گسترة معناهای متن نزدیک میشود. آفرینش هنری، عینیّت بخشیدن به زیباییست و در نگاه نگارگر ایرانی قلمرو زیبایی با عالم مثال قرین است. فضا در نگارگری ایرانی نمودیست از فضای ملکوتی و هنرمند در بیان آن از زبان واقعگرایانه استفاده نمیکند، بلکه زبان او، زبان نماد و نشانه است. مطالعة تطبیقی سه نگاره با عنوان مشترک «کشتن بهرام گور، اژدها را» از سه شاهنامة سلطان ابوسعید (مورّخ 730هـ.ق)، شاهنامة مکتب شیراز (مورّخ 771هـ.ق محفوظ در موزة توپقاپیسرای استانبول) و شاهنامهای مربوط به مکتب مشهد- قزوین (مورّخ 988هـ.ق) از منظر نشانهشناسی و سبک هنری آن از اهداف نگارندگان در مقاله است. نویسندگان، در آغاز به بحث عالم خیال و تأثیر و بازتاب آن در این نگارهها میپردازند، سپس نشانههای نمادین، نمایهای و شمایلی را در دو نگاره بررسی و در خلال پژوهش، معنیهایی ضمنی اژدها و بنمایة اژدهاکشی را تحلیل کردهاند. همچنین شخصیّت بهرام در اسطوره و تاریخ تبیین شده است. این پژوهش تطبیقی و توصیفی - تحلیلیست. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد گرچه نگارگر در تصویر کردنِ اصل شعر وفادار است، در عین حال تابع صرفِ متن نبوده است، بلکه با انتخاب فرازی از شعر و درآمیختن آن با خیال و ارزشهای عرفی و هنری در برهة تاریخی خود، روایت تصویری خلّاقانة خود را از این مضمونها ارائه میدهد.
کلید واژگان
نشانهشناسینگارگری شاهنامه
مکتب تبریز اوّل
مکتب شیراز
مکتب قزوین- مشهد
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه پژوهش هنر. دانشگاه پیامنور. ایراناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه پیامنور. ایران.



