مطالعۀ نحوۀ اثرگذاری متغیرهای اجتماعی و فرهنگی بر مدیریت ریسک در صنایع کوچک و متوسط (مورد مطالعه: خوشۀ صنعتی کفش تهران)
(ندگان)پدیدآور
ازکیا, مصطفیمیرزایی, حسیناکبری, حامدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت ریسک و ریسکپذیری در توسعه یافتگی بنگاههای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق به بررسی پدیدۀ «ریسک کسب و کار» در بنگاههای کوچک و متوسط حاضر در خوشۀ صنعتی کفش مستقر در منطقۀ 12 شهر تهران پرداختیم. این مطالعه از روش نظریۀ مبنایی استفاده کرده است، دادهها با استفاده از تکنیک مصاحبه جمعآوری شده و سپس بر طبق روش نظریۀ مبنایی، در سه مرحله کدگذاری و تحلیل شدند. یافتههای این تحقیق نشان داد بروز ریسک در بنگاههای کوچک و متوسط علل زیادی دارد که میتوان این علل را در سه دسته ناکارآمدی نهادی، اتلاف منابع و ناهماهنگی عرضه و تقاضا قرار داد. همچنین تولیدکنندگان در مواجهه با ریسکهای کسب و کار سه نوع راهبرد اتخاذ میکنند که عبارتاند از: مدیریت منابع، مدیریت بازار و مدیریت مبادله. این راهبردها برای بنگاههای تولیدی سه نوع پیامد دارد: فردی، سازمانی و تولیدی. یافتۀ اصلی این تحقیق، تعیین نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در مدیریت ریسک در بنگاههای کوچک و متوسط است.
کلید واژگان
ریسکریسکپذیری
بنگاههای کوچک و متوسط
توسعۀ محلی
خوشۀ صنعتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانThe Faculty of Social Sciences, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشیار جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
دکتری جامعهشناسی، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران




