رابط? میان جنسیت کارگردان و نوع شخصیتپردازی زن در سینما
(ندگان)پدیدآور
راودراد, اعظمفتح آبادی, بهارهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله حاصل پژوهشی است که به بررسی رابط? میان «جنسیت کارگردان» و «نوع شخصیتپردازی زن نقش اول» در فیلمهای سینمایی پرداخته است. به این منظور، شش فیلم سینمایی که در دور? اصلاحات با موضوعات مرتبط با زنان توسط کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران (سه کارگردان مرد و سه کارگردان زن) ساخته شده؛ انتخاب و با روش «نشانهشناسی» تحلیل شدهاند. این فیلمها شامل واکنش پنجم، گیلانه، زندان زنان، مهمان مامان، کاغذ بیخط و سگکشی هستند که با توجه به معیارهای استخراج شده از نظریات توانمندسازی زنان – منابع، عاملیت و دستاوردها- شخصیت زن نقش اول آن ها در قالب شخصیتپردازی منطقی و غیرمنطقی از زنان تحلیل شده است.
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که زنان نقش اول در فیلمهای بررسی شده با معیارهای توانمندسازی عمدتاً توانمندی بالایی نداشتهاند و اغلب به صورت قربانی و شکست خورده به نمایش گذاشته شدهاند و تفاوت چندانی بین کارگردان های زن و مرد در نوع شخصیتپردازی زن نقش اول فیلمها وجود ندارد.
کلید واژگان
توانمندی زنانجنسیت
سینمای ایران
شخصیتپردازی زنان
نشانهشناسی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد دانشگاه تهران
شاپا
2538-31082538-3116




