بازنمایی مردانگی و زنانگی در تلویزیون ایران مطالعۀ برنامههای ویژۀ خردسالان در شبکۀ دوم سیما
(ندگان)پدیدآور
قویدل دارستانی, مرضیهرحمتی, محمدمهدیچاوشیان, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کودکان یکی از مخاطبان مهم رسانه هستند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریة فمنیستی تاچمن و کانل و روش تحلیل محتوای کمی به بررسی برنامههای خردسال شبکة دوم سیمای ایران پرداخته است. هدف این تحقیق مطالعة چگونگی بازنمایی زنانگی و مردانگی شخصیتهای برنامههای خردسال این شبکه است. به این منظور، 23 قسمت از برنامههای خردسال این شبکه با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب و بررسی شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در برنامههای خردسال شخصیتهای مرد و زن بهصورت نامتوازن توزیع شدهاند؛ بهطوریکه میزان نسبت نمایش شخصیت مردان 5/40 درصد (معادل 272 مورد) بیشتر از نمایش شخصیت زنان است. مردانگی هژمونیک و زنانگی مؤکد در شخصیت مردان و زنان در این برنامهها بازنمایی شده است. کلیشههای جنسیتی بهصورت تقابلهای دوگانۀ فعال مردانه/ منفعل زنانه، باهوش مردانه/ نادان زنانه در برنامههای خردسال بازنمایی شده است. در این برنامهها، «فنای نمادین زنان» دیده میشود؛ بهطوریکه زنان اغلب در نقشهای فاقد بازده و همراه با «دلهرة زنانه» نمایش داده شدهاند.
کلید واژگان
تلویزیونجنسیت
کلیشة جنسیتی
کودک
جامعه شناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه گیلاندانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان
شاپا
2538-31082538-3116




