نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدزاده, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:31Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:31Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-17en_US
dc.date.submitted1396-11-28fa_IR
dc.identifier.citationمحمدزاده, حسین. (1397). تحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه‏ های کار» زنان. زن در فرهنگ و هنر, 10(2), 263-284. doi: 10.22059/jwica.2018.252853.1037fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252853.1037
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_67893.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212502
dc.description.abstractترانه‏های اجتماعی بسیار متنوع‌اند. نوعی از ترانه‏های اجتماعی کارنواها یا ترانه‏های کارند. ترانه‏های کار نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار یا برای کار و ثمرةآن به‏صورت فردی یا جمعی می‏خوانند. هدف این تحقیق از سویی بررسی نقش زنان در تولید بخشی ازترانه‏های کار در مناطق کردنشین و تحلیل تماتیک مسائل اجتماعی در ترانه‏های کار زنان از دگر‌سو است. راهنمای نظری این تحقیق در نگرش‏های تفسیری در فولکلورریشه دارد. روش جمع‏آوری داده‏ها مشتمل بر کار میدانی و انجام‌دادن مصاحبه با ترانه‏خوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. در‌واقع، بخشی از این ترانه‏ها در اقصا نقاط استان کردستان به‌طور مستقیم از زبان زنان و مردان اخذ شده است. ترانه‌ها در قدم بعد از حالت صوتی به متنی در‌آمده است.پس از آن، ترانه‏های خاص زنان و مردان تفکیک شده است. در مرحلة بعد، کل ترانه‏هایی کار زنان به‌عنوان متن مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحلیل موضوعی برای درک مایگان ترانه‏هایی به‌کار گرفته‏شده که یکی از تکنیک‏های پرکاربرد در تحقیقات کیفی است. نتایج مطالعه نشان داد که اولاً تنوع ترانه‏های کار بسیار زیاد است و بخشی از این ترانه‏ها از سوی زنان خلق‏شده است. درعین‏حال، غالب این ترانه‏ها مربوط به جامعةکشاورزی و دامداری است. ثانیاً از تحلیل مایگان این ترانه‏هاپنج مقولةزیبایی، عشق،ناکامی، نابرابری و انتقاد استخراج شد و در‌نهایت در چارچوب الگوی موضوعی «هنر نرم اعتراض اجتماعی» جمع‏بندی شد. درواقع، مشخص شد که این آواها هنری اجتماعی‌اند که از سوی زنان و در جریان امور زندگی و برای ناکامی‏های فردی و اجتماعی، حسرت‏ها و تمناهای زندگی خوانده می‏شوند.fa_IR
dc.format.extent319
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252853.1037
dc.subjectترانه‏های کارfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.subjectمسائل اجتماعیfa_IR
dc.subjectهنر اعتراض اجتماعیfa_IR
dc.subjectفرهنگیfa_IR
dc.titleتحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه‏ های کار» زنانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage263
dc.citation.epage284


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد