| dc.contributor.author | محمدزاده, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:05:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:05:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:05:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:05:31Z | |
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-02-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدزاده, حسین. (1397). تحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه های کار» زنان. زن در فرهنگ و هنر, 10(2), 263-284. doi: 10.22059/jwica.2018.252853.1037 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3108 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3116 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252853.1037 | |
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_67893.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212502 | |
| dc.description.abstract | ترانههای اجتماعی بسیار متنوعاند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کارند. ترانههای کار نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار یا برای کار و ثمرةآن بهصورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی بررسی نقش زنان در تولید بخشی ازترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیل تماتیک مسائل اجتماعی در ترانههای کار زنان از دگرسو است. راهنمای نظری این تحقیق در نگرشهای تفسیری در فولکلورریشه دارد. روش جمعآوری دادهها مشتمل بر کار میدانی و انجامدادن مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. درواقع، بخشی از این ترانهها در اقصا نقاط استان کردستان بهطور مستقیم از زبان زنان و مردان اخذ شده است. ترانهها در قدم بعد از حالت صوتی به متنی درآمده است.پس از آن، ترانههای خاص زنان و مردان تفکیک شده است. در مرحلة بعد، کل ترانههایی کار زنان بهعنوان متن مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحلیل موضوعی برای درک مایگان ترانههایی بهکار گرفتهشده که یکی از تکنیکهای پرکاربرد در تحقیقات کیفی است. نتایج مطالعه نشان داد که اولاً تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و بخشی از این ترانهها از سوی زنان خلقشده است. درعینحال، غالب این ترانهها مربوط به جامعةکشاورزی و دامداری است. ثانیاً از تحلیل مایگان این ترانههاپنج مقولةزیبایی، عشق،ناکامی، نابرابری و انتقاد استخراج شد و درنهایت در چارچوب الگوی موضوعی «هنر نرم اعتراض اجتماعی» جمعبندی شد. درواقع، مشخص شد که این آواها هنری اجتماعیاند که از سوی زنان و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 319 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252853.1037 | |
| dc.subject | ترانههای کار | fa_IR |
| dc.subject | زنان | fa_IR |
| dc.subject | مسائل اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | هنر اعتراض اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه های کار» زنان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 263 | |
| dc.citation.epage | 284 | |