پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی براساس احساس تنهایی و عزت نفس در دانشجویان دختر
(ندگان)پدیدآور
نعامی, عبدازهرانوری ثمرین, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به علاقۀ گستردۀ دانشجویان به شبکههای اجتماعی، بررسی ویژگیهای کاربران بهمنزلۀ پیشایندهای اعتیاد به شبکههای اجتماعی اهمیت ویژهای دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش احساس تنهایی و عزت نفس در پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشجویان دختر است. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. نمونهای به تعداد 335 دانشجوی دختر با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به وسیلۀ مقیاسهای احساس تنهایی اجتماعیـ عاطفی بزرگسالان (SELSA-S )، عزت نفس روزنبرگ (RSES) و پرسشنامۀ محققساختۀ اعتیاد به شبکههای اجتماعی ارزیابی شدند. دادهها از طریق روشهای رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون تحلیل شد.نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی (001/0 P/0 R=) و عزت نفس ( 001/0 P/0- R=) با اعتیاد به شبکة اجتماعی مجازی رابطۀ معنادار وجود دارد. افزون بر این، بین ابعاد احساس تنهایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. براساس تحلیل رگرسیون چندگانه، احساس تنهایی (345/0 =β) و عزت نفس (244/0- =β) میتوانند اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی را بهطور معنادار پیشبینی کنند. نتایج دیگر نشان داد که ابعاد سهگانۀ احساس تنهایی به ترتیب (خانوادگی، رمانتیک و اجتماعی) پیشبینیکنندۀ قوی برای اعتیاد به شبکههای اجتماعی هستند.
کلید واژگان
احساس تنهاییاعتیاد
شبکه اجتماعی
عزت نفس
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
شاپا
2538-31082538-3116




