مطالعۀ تجربۀ زنان عضو هیات علمی دانشگاه از ایفای مسئولیت های خانوادگی و شغلی
(ندگان)پدیدآور
باقری, شهلاحسینی, شیما ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روند روبه افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی بهعنوان عضو هیئتعلمی و پذیرفتن نقشهای اجتماعی هرچند از پیشرفت در عرصۀ علمی و اجتماعی نشان دارد، تعدد نقشهای اجتماعی و خانوادگی در این حیطه چالشهای جدیدی را بهوجود آورده است. این مطالعه به درک پدیدارشناسانه از وضعیت زنان عضو هیئتعلمی در جایگاه ایفای نقشهای شغلی و خانوادگی آنان پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناختی از نوع تحقیق کیفی است. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبۀ مسئلهمحور انجام شد. مشارکتکنندگان 13 نفر از استادان خانم عضو هیئتعلمی دانشگاههای تهراناند که براساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در تحلیل نتایج از تحلیل مضمون و روش کولایزی استفاده شده است. یافتههای تحقیق در چهار مضمون اصلی «نقش خانگی و ایفای نقش در خانواده»، «نقش شغلی و ایفای نقش در دانشگاه»، «توأمانی ایفای نقشهای شغلی و خانوادگی« و «مواجهه با حل مسائل و مشکلات توأمانی ایفای نقشهای دوگانه» طبقهبندی شد. از درک معنایی مقولهها اینگونه استنتاج شد که استادان هیئتعلمی زن با چالشهایی درخصوص تعدد نقشهای شغلی و خانوادگی مواجهاند که در صورت اتخاذ تدابیر و راهبردهای مناسب از سوی فرد، خانواده یا سازمان مربوطه بهراحتی میتوانند بین نقشها و مسئولیتهای خود تعادل ایجاد کنند.
کلید واژگان
پدیدارشناسیتعارض نقشها
زنان
مسئولیتهای خانوادگیـ شغلی
هیئتعلمی
فرهنگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دکتری جامعهشناسی، دانشیار دانشگاه خوارزمیعضو گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
شاپا
2538-31082538-3116




