دوره 5, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
جنگ به روایت زنان: بررسی روایت جنگ الجزایر در آثار آسیه جبار
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)در این مقاله، پس از اشاره به پیشینۀ ادبیات زنان در الجزایر، با استفاده از رویکرد توصیفیـ تحلیلی به معرفی و بررسی چند نمونه روایت زنانه از جنگ استقلال الجزایر در خلال آثار نویسندۀ شهیر الجزایری، آسیه جبار، میپردازیم. این ...
-
تجربۀ زیستۀ زنان مطلقۀ کرد، فرایندها و چالشهای آنان: بررسی پدیدارشناختی (مطالعۀ موردی شهرستان سقز)
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)اگرچه طلاق همۀ بخشهای جامعه ـ اعم از همسران، بچهها، خانوادهها و کل چرخۀ زندگی اجتماعیـ را درگیر میکند، نوع تجربۀ افراد بسته به جنسیت و فاعل، در فرایند بودن، و میزان درگیری آنها متفاوت است و ممکن است برای افراد ...
-
جایگاه ایران در میان کشورهای منطقة خاورمیانه و آسیای مرکزی در افق سال 2015 براساس شاخصهای توانمندسازی زنان
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)اهداف توسعة هزاره به بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها میپردازد و دادههای سالانة مربوطه این امکان را برای بسیاری از محققان فراهم میآورد که به مطالعه و پیشبینی روند توسعة کشورها بپردازند. در این میان، کشور ایران در ...
-
مطالعۀ نمونه هایی از پیکرکهای سفالی زنان در ادوار سلجوقی و ایلخانی
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)پیکرکهای گلی و سفالین زنان جزء نخستین آثار هنری بشر در اعصار پیش از تاریخ محسوب میشوند که ساخت آنها با تغییراتی خاص تا دوران اسلامی نیز تداوم یافته است. پیکرکهای سفالی مزبور، که گونههای مختلفی از تکنیکهای ساخت و تزیین ...
-
بازنمایی رفاقتهای مردانه و دوستیهای زنانه در ژانر کمدیـ رمانتیک سینمای ایران، تحلیل متن یازده فیلم کمدیـ رمانتیک ایرانی
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)پرداختن به مناسبات عاشقانۀ زن و مرد به شکلی خندهآفرین سبب شده که غالب آثار کمدی سینمای ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، در ژانر کمدیـ رمانتیک قرار گیرند. قهرمانان مرد و زن این فیلمها معمولاً پیش از پیوندشان در پایان ...
-
تماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلمهای تلما و لوئیس و واکنش پنجم
(مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2013-09-23)نظریۀ فیلم فمنیستی رویکرد تازهای را دربارۀ شکستن خط روایی فیلم با هدف افزایش آگاهی مخاطب زن از قرارگرفتن او بهمثابۀ ابژۀ نگاه دوربین و لذت جنسی مردانه ارائه داد. اما کنار گذاشتن ابزار روایی در این دست فیلمها و رویآوردن ...



