دوره 43, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی توان رقابت هزینهای صنعت فرش دستباف در صورت پیوستن ایران به WTO با استفاده از ماتریس تحلیل سیاست (PAM)
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین در سالهای اخیر موضوع بحث بسیاری از اقتصاددانان بوده و مطالعات زیادی نیز در این زمینه انجام گرفته است. اقتصاد در سطح جهانی بهسرعت به سمت همگرایی در حال حرکت و ادغام اقتصادهای ملی ...
-
مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دورة زمانی 85-1381
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)در حال حاضر، رقابتپذیری بینالمللی تولیدات از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا، مقالة حاضر تلاش دارد تا با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در تولید و صادرات ایران، مزیت گروه کالاهای این صنعت را طی دورة زمانی ...
-
رونق نفتی و چالشهای توسعة اقتصادی (با تأکید بر ساختار تجارت و کاهش رقابتپذیری اقتصاد ایران)
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)مطالعات تجربی در زمینة اقتصاد رشد نشاندهندة رابطة معکوس رشد اقتصادی با وفور منابع طبیعی است، بهطوری که کشورهای با صادرات مبتنی بر منابع طبیعی بالا دارای رشد اقتصادی پایینی هستند. در این مقاله، ابتدا مبانی نظری بحث شومی ...
-
هزینة فرصت مصارف مختلف گاز طبیعی ایران با تأکید بر تزریق گاز به مخازن نفت
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)بخش مهمی از ذخایر نفت منتشر شده در ایران، ذخایر نفت بالقوهای هستندکه در صورت استفادة مناسب از روشهای ازدیاد برداشت نفت، به ذخایر بالفعلِ قابل بهرةبرداری تبدیل خواهند شد. تزریق گاز به میدانهای نفتی از اصلیترین روشهای ...
-
بررسی کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس منتخبی از شرکتهای بیمة دولتی و خصوصی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)هدف این مقاله، اندازهگیری کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس تولید، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههاست. بدین منظور، وضعیت کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس منتخبی از شرکتهای بیمة خصوصی و دولتی در دورة زمانی 1384 و ...
-
تأثیر جهانی شدن و الحاق به WTO بر سودآوری صنایع
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)در این مقاله، تأثیر جهانی شدن (با شاخص جمع صادرات و واردات به GDP)، تعرفهها، بهرهوری کل عوامل تولید و نسبت سرمایه به نیروی کار بر سودآوری صنایع بررسی شده است. چون آماری از سود در ایران منتشر نمیشود از شکاف قیمت-دستمزد ...
-
الگوی انتشار تلفن ثابت و تعیینکنندههای اقتصادی ضریب اثرات خارجی شبکة آن در ایران
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)تلفن ثابت همانند تلفن همراه، اینترنت، فاکس و ایمیل، یک وسیلة ارتباطی، یا بهعبارتی کالای شبکهای است که اثرات خارجی شبکه به آن مرتبت است، یعنی با افزایش تعداد استفاده کنندگان، مطلوبیت استفاده کننده افزایش پیدا میکند و ...
-
ارزیابی طرحهای اقتصادی و توسعهای غرب مازندران بر اساس میزان ایجاد ناپایداری در توسعة ناحیه ای
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2009-02-19)برای ارزیابی عملکرد طرحهای اقتصادی- توسعهای و رتبهبندی آنها در مقایسه با یکدیگر، روشهای گوناگونی وجود دارد. این روشها هم بر رویکردهای کمی است و هم کیفی. اما با توجه به اینکه واقعیتهای پیرامون ما بر عدمدقت بنا ...



