دوره 50, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
هزینههای نظامی و رشد اقتصادی در کشورهای منتخب اوپک: رهیافت آزمون علیت گرنجری در پانلهای مختلط نا متجانس
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)مطالعة حاضر به بررسی رابطة علّیت بین هزینههای نظامی و رشد اقتصادی در کشورهای منتخب عضو اوپک (شاملِ الجزایر، آنگولا، نیجریه، ونزوئلا، ایران، کویت، عربستان و اکوادر) با تمرکز بر تحلیل خاص هر کشور، طی دورة زمانی 1995 ـ 2012، ...
-
تعیین کارایی اقتصادی صنایع ایران در بازۀ زمانی 1374-1389 (رویکرد فرامرزی)
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)با توجه به اهمیت کارایی در رشد و توسعة اقتصادی کشور، اندازهگیری کارایی برای کشورهای در حال توسعه، نظیر ایرانـ که مراحل اولیة فرایند صنعتیشدن را طی میکندـ از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو، در این پژوهش، با ...
-
تفکیک کژگزینی از کژمنشی در بازار بیمۀ بدنۀ اتومبیل ایران
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)در این پژوهش با استفاده از پویایی موجود در اطلاعات بیمهگزاران بیمة اتومبیل در شرکت بیمة ایران، عدم تقارن اطلاعاتی و نوع آن آزمون میشود. آزمون فرضیههای تحقیق، که در درجة اول اطلاعات نامتقارن و سپس تفکیک دو پدیدة کژمنشی ...
-
اصطکاک مالی و نوسانات بازار کار (مطالعۀ موردی: اقتصاد ایران بهعنوان یک اقتصاد باز کوچک)
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)بحران مالی سال 2007 نشان داد که تأثیر بازارهای مالی در تحولات اقتصاد کلان تا چه اندازه عمیق است. یکی از بازارهای مهمی که از متغیرهای مالی تأثیر میپذیرد بازار کار است. این پژوهش با بسط یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی ...
-
شناسایی و ارزش گذاری عوامل موثر بر تصمیم شهروندان تهرانی جهت ورود به طرح پزشک خانواده؛ با استفاده از آزمایش انتخاب گسسته
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)با وجود موفقیتهای نسبی نظام سلامت ایران و ارتقای بسیاری از شاخصهای بهداشتی طی دو دهة گذشته، نظام سلامت ایران کماکان با مشکلات جدّی مواجه است. یکی از مشکلاتِ مهم بیعدالتی در دسترسی به خدمات سلامت است. مطالعات نظری و ...
-
انتخاب قاعدۀ بهینۀ سیاست پولی در ایران: کدام نوع هدفگذاری تورم؟!
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)هدف این پژوهش بحث و بررسی هدفگذاری تورم در چارچوب قاعدة بهینة سیاست پولی است. این مطالعه مدل بهینة اقتصادی را برای اقتصاد ایران طراحی میکند و حالات مختلف هدفگذاری تورم داخلی (WPI) و تورم شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) را ...
-
تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایران
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)شهرت مقام پولی باورِ بنگاههای اقتصادی به مقام پولی در کنترلِ شکافِ تورم مشاهدهشده از تورم هدفگذاریشده یا اریب تورمی است. مقام پولی، از یک سو، با جلب اعتمادِ بنگاههای اقتصادی به سیاستهای خود میتواند به کاهش انتظارات ...
-
کاربرد مدل دوگان کارایی بازهای برای دادههای بازهای (مطالعۀ موردی: واحدهای توزیع گوشت شهرستان زابل)
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-06-22)در این مطالعه کارایی بازهای واحدهای توزیع گوشت شهرستان زابل با استفاده از رویکرد تحلیل فراگیر دادهها اندازهگیری و عوامل مؤثر بر آن بررسی شد. دادههای مورد نیاز مطالعه با تکمیل پرسشنامه و کاربرد روش نمونهگیری تصادفی ...



