| dc.contributor.author | بخشایش, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگر بفروی, کاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادی عجمی, وجیهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:00:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:00:03Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:00:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:00:03Z | |
| dc.date.issued | 2016-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-10-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-07-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بخشایش, علیرضا, برزگر بفروی, کاظم, مرادی عجمی, وجیهه. (1395). تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی, 6(22), 96-110. doi: 10.22054/jpe.2016.7114 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0031 | |
| dc.identifier.issn | 2476-647X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7114 | |
| dc.identifier.uri | http://jpe.atu.ac.ir/article_7114.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210647 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (WISC-R)، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و فرم مصاحبه بالینی بود. داده ها از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری میتواند عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن در این دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.<br /> واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری، ناتوانی خواندن، حافظه کاری، عملکرد خواندن | fa_IR |
| dc.format.extent | 770 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی افراد استثنایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Psychology of Exceptional Individuals | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7114 | |
| dc.subject | ناتوانی یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | ناتوانی خواندن | fa_IR |
| dc.subject | حافظه کاری | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد خواندن | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 22 | |
| dc.citation.spage | 96 | |
| dc.citation.epage | 110 | |