وزن درشعر و موسیقی (پژوهشی در مبانی عروض و ایقاع)
(ندگان)پدیدآور
کیانی, مجیدشاه حسینی, رودابهرضایی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایقاع، میزان موسیقیِ موزون است؛ چنانکه عروض میزان کلام منظوم است. ایقاع مانند عروض، دارای اوزانی است که آنها را در اصطلاح موسیقی قدیم ایران، ادوار یا ادوار ایقاعی گویند. ادوار ایقاعی از ارکان و ارکان نیز از نقره یا ضربه تشکیل شده که این ضربات معادل حرف در شعر است. زمانهای میان نقرات، تعیینکنندة وزن ایقاعی هستند. در این پژوهش علم ایقاع و عروض و کلیة نقاط مشترک و نیز تفاوتهایی که آنها در تقسیمات خود با یکدیگر دارند؛ اعمّ از تاریخچه، واضع و گاه سبب تسمیة بخشهای مختلف بررسی شده است. نکتهها و پیشنهادهایی نیز با توجه به ایقاع که قابل استفاده در عروض به نظر میرسد، همراه با مطابقت بخشهای مختلف ارائه میشود. برای بررسی ایقاع و عروض، آنها را طبق کتابهای قدیم موسیقی ایرانی و عروض سنتی شرح دادیم. میزان امکان مطابقت عروض و ایقاع و ظرفیتهای به دست آمده، از یافتههای این پژوهش است که به شناخت بهتر وزن درونی و موسیقیِ شعر میانجامد و به کاربرد بهتر کلام در موسیقی کمک میکند. ایقاع و عروض را میتوان از یک سرچشمه دانست که در دو حوزة شعر و موسیقی پدیدار شدهاند؛ چنانکه واضع هر دو را نیز خلیل بن احمد فراهیدی میدانند.
کلید واژگان
عروضاوزان عروضی
ایقاع
ادوار ایقاعی
هجا
نقره
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهرانعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2251-92622676-4113




