بررسی موضوعات تعلیمی و غنایی لالاییهای استان بوشهر
(ندگان)پدیدآور
پورنعمت رودسری, منیژهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در رویکرد مطالعات فرهنگی، پژوهشگر تحقیقات خود را به آثار مشهور و معتبر محدود نمیکند، بلکه ادبیات عامه پسند را نیز معرف فرهنگ جامعه میداند. با توجه به این که لالاییها جزو ادبیات شفاهی و عامیانه محسوب میشوند و در حوزهی مردم شناسی باید به شناخت بیشتر مردم مناطق مختلف دست یافت، باید دید که لالایی ها تا چه حد اوضاع اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه را فرا مینماید. به دلیل این که مادر اولین کارگزار اجتماعی شدن کودک در تعلیم مفاهیم دینی، فرهنگی و اجتماعی است و همچنین در لالایی ها احساسات خود را نیز بیان می کند، بررسی لالاییها میتواند در حوزهی پژوهشهای ادبیات تعلیمی و غنایی مورد توجه باشد.
این بررسی برآن است تا نشان دهد که برخی از لالاییها بیانگر آرزوهای مادران و نشانگر هویت مذهبی مردم است. لالاییها همچنین دل نگرانیهای اجتماعی و اقتصادی مردم، ساختار خانوادهها از قبیل ارتباط عاطفی و چند همسری را نیز نشان میدهد.
با توجه به این که تاکنون تحقیقات انجام شده در مورد لالایی های استان بوشهر بیشتر جمع آوری بوده و کمتر تحلیل محتوایی شده است، انجام این پژوهش ضروری به نظر میرسد تا از طریق تحلیل محتوای لالایی به عنوان نوعی ادبیات عامیانه، غنایی و تعلیمی، با دیدگاه های فرهنگی، اقتصادی، دینی و مذهبی مردم استان بوشهر به ویژه مادران و زنان این منطقه آشنا شویم.
کلید واژگان
لالاییادبیات عامیانه
تعلیمی
غنایی
مطالعات فرهنگی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01




