رمانتیسیسم، رئالیسم و سمبولیسم در شعر منوچهر آتشی
(ندگان)پدیدآور
زیرک ساز, کطیورآذر, اسماعیلطهماسبی, فرهادفرزاد, عبدالحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خیزش مشروطهخواهی در ایران، حاصل تحوّل جهانبینی در سایهی برخورد با فرهنگ و ادب مغرب زمین بودهاست. در دوران پسامشروطه، رشد روزنامهنگاری و ترجمهی آثار اروپایی، گسترههای نوینی را برابر ادیبان گشود. استقبال مجلّات از ترجمه که در دورهی پهلوی اول و دوم، شور فزایندهای گرفتهبود، سیر مدرنیته را شتاب بخشید. مکاتب ادبی غرب، زاییدهی دوران روشنگری و تحوّل هستیشناسی آن سامان بوده، امّا آشنایی ایرانیان با دگرگونیهای نوین نه از پشتوانههای فلسفی و زمینههای اجتماعی آن بهرهمند بود و نه ترتیب و توالی زمانی آن دیار را با خود داشت؛ لذا با آن انسجام و تمامیت در شعر معاصر ما تجلّی نیافته است. مجموعه اشعار نیما که تلفیقی از نگرشهای گوناگون است، شاهدی بر این ادعاست. منوچهر آتشی، شاعر نسل دوم نیمایی، در سه حوزه از شعر، ترجمه و نقد ادبی فعّالیّت داشت. پژوهش حاضر با شیوهی توصیفی- تحلیلی در پی آن است که این آمیختگی را در شعر آتشی بررسی کند. یافتههای پژوهش بیانکنندهی آن است که در شعر وی از همان آغاز تلفیقی از مکاتب ادبی دیده میشود؛ بدین معنا که برخی شاخصههای رمانتیسیسم را در شعر غنایی، عناصر اقلیمی (بومی و شهری) را در شعر رئالیستی و گرایشهایی از سمبولیسم اجتماعی را نیز در سرودههای اعتراضی خود، بازتاب داده است. با این حال، از دورهی دوم شعر وی، بسامد مضامین رمانتیکی در نگرههایش فزونی مییابد.
کلید واژگان
رمانتیسیسمرئالیسم
سمبولیسم
شعر معاصر
منوچهر آتشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراندانشیار دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات، گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات، گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات، گروه زبان و ادبیات فارسی




