نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجعفری کمانگر, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:26:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:26:09Z
dc.date.available1399-07-08T17:26:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:26:09Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-24en_US
dc.date.submitted1396-04-03fa_IR
dc.identifier.citationجعفری کمانگر, فاطمه. (1397). تحلیل پسامدرنیسم چندجانبه‏ ی رمان «صورتک های تسلیم» با تأکید بر فراداستان تاریخ‌نگارانه. پژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبی, 2(3), 159-190. doi: 10.22080/rjls.2018.2197fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/rjls.2018.2197
dc.identifier.urihttp://rjls.journals.umz.ac.ir/article_2197.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/20923
dc.description.abstractداستان ‏های پسامدرنیستی به نوع خاصی از داستان‏ های معاصر اطلاق می ‏شوند؛ این نوعِ داستانی از گرایش‏ های متنوّعی تشکیل شده است که اگرچه در کلیات دارای اهداف مشترک هستند؛ تفاوت‌های قابل تأمّلی با یکدیگر دارند که باعث می ­شود تحت عناوین گوناگونی مانند: داستان­ های سایبرپانک، رئالیسم جادویی، فراداستان، فراداستان تاریخ نگارانه و... شناخته شوند. داستان‏ های پسامدرن با گرایش به سمت یکی از این جوانب نگاشته می ‏شود؛ اما پژوهش حاضر در صدد بررسی یکی از رمان‏ های فارسی به نام «صورتک ­های تسلیم» اثر محمّد ایوبی است که ویژگی های پسامدرنیستی موجود در آن چند جانبه و بر مبنای گرایش ‏های متنوّع این نوع داستانی نگاشته شده است. بخش ‏هایی از این رمان را می ‏توان در مکتب رئالیسم جادویی گنجاند؛ از سویی این رمان یک اثر فراداستانی است‌ و از سوی دیگر با رویکردی که نسبت به تاریخ برمی ­گزیند می ‏تواند یک اثر فراداستان تاریخ‌نگارانه نیز به شمار آید. پژوهش حاضر با اشاره به ویژگی‏ های رئالیسم جادویی و ماهیت فراداستانی اثر با تکیه بر یکی از وجوه داستان‏ های پسامدرنیستی که بر مبنای تحریف تاریخ و به سخره ­گرفتن آنچه واقعیّت ‏های تاریخی خوانده می‏ شود نگاشته شده است. این پژوهش با تأکید بر نظریات لیندا هاچن به بررسی رمان صورتک‏ های تسلیم پرداخته است. بر مبنای این پژوهش، ویژگی‏ هایی مانند: آشکارسازی تکنیک ‏های داستانی،‌ تکثّر زاویه ‏ی دید، راوی غیر قابل اعتماد، ‌تاریخ مجعول،‌ زمان پریشی،‌ بینامتنیت، ‌آیرونی و... در این رمان وجود دارد که با بی اعتبار نشان دادن تاریخ به مقابله با گفتمان ‏های مسلّط تاریخی بر می‏ خیزد و وجه فراداستان تاریخ نگارانه را در اثر بسیار پررنگ نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent536
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch Journal of Literacy Schoolsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/rjls.2018.2197
dc.subjectپسامدرنیسم چندجانبهfa_IR
dc.subjectفراداستان تاریخ نگارانهfa_IR
dc.subject‌لیندا هاچنfa_IR
dc.subject‌ صورتک‏های تسلیمfa_IR
dc.subjectمحمّد ایوبیfa_IR
dc.titleتحلیل پسامدرنیسم چندجانبه‏ ی رمان «صورتک های تسلیم» با تأکید بر فراداستان تاریخ‌نگارانهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue3
dc.citation.spage159
dc.citation.epage190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد