تحلیل پسامدرنیسم چندجانبه ی رمان «صورتک های تسلیم» با تأکید بر فراداستان تاریخنگارانه
(ندگان)پدیدآور
جعفری کمانگر, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داستان های پسامدرنیستی به نوع خاصی از داستان های معاصر اطلاق می شوند؛ این نوعِ داستانی از گرایش های متنوّعی تشکیل شده است که اگرچه در کلیات دارای اهداف مشترک هستند؛ تفاوتهای قابل تأمّلی با یکدیگر دارند که باعث می شود تحت عناوین گوناگونی مانند: داستان های سایبرپانک، رئالیسم جادویی، فراداستان، فراداستان تاریخ نگارانه و... شناخته شوند. داستان های پسامدرن با گرایش به سمت یکی از این جوانب نگاشته می شود؛ اما پژوهش حاضر در صدد بررسی یکی از رمان های فارسی به نام «صورتک های تسلیم» اثر محمّد ایوبی است که ویژگی های پسامدرنیستی موجود در آن چند جانبه و بر مبنای گرایش های متنوّع این نوع داستانی نگاشته شده است. بخش هایی از این رمان را می توان در مکتب رئالیسم جادویی گنجاند؛ از سویی این رمان یک اثر فراداستانی است و از سوی دیگر با رویکردی که نسبت به تاریخ برمی گزیند می تواند یک اثر فراداستان تاریخنگارانه نیز به شمار آید. پژوهش حاضر با اشاره به ویژگی های رئالیسم جادویی و ماهیت فراداستانی اثر با تکیه بر یکی از وجوه داستان های پسامدرنیستی که بر مبنای تحریف تاریخ و به سخره گرفتن آنچه واقعیّت های تاریخی خوانده می شود نگاشته شده است. این پژوهش با تأکید بر نظریات لیندا هاچن به بررسی رمان صورتک های تسلیم پرداخته است. بر مبنای این پژوهش، ویژگی هایی مانند: آشکارسازی تکنیک های داستانی، تکثّر زاویه ی دید، راوی غیر قابل اعتماد، تاریخ مجعول، زمان پریشی، بینامتنیت، آیرونی و... در این رمان وجود دارد که با بی اعتبار نشان دادن تاریخ به مقابله با گفتمان های مسلّط تاریخی بر می خیزد و وجه فراداستان تاریخ نگارانه را در اثر بسیار پررنگ نشان میدهد.
کلید واژگان
پسامدرنیسم چندجانبهفراداستان تاریخ نگارانه
لیندا هاچن
صورتکهای تسلیم
محمّد ایوبی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01




