• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل پسامدرنیسم چندجانبه‏ ی رمان «صورتک های تسلیم» با تأکید بر فراداستان تاریخ‌نگارانه

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری کمانگر, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    536.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    داستان ‏های پسامدرنیستی به نوع خاصی از داستان‏ های معاصر اطلاق می ‏شوند؛ این نوعِ داستانی از گرایش‏ های متنوّعی تشکیل شده است که اگرچه در کلیات دارای اهداف مشترک هستند؛ تفاوت‌های قابل تأمّلی با یکدیگر دارند که باعث می ­شود تحت عناوین گوناگونی مانند: داستان­ های سایبرپانک، رئالیسم جادویی، فراداستان، فراداستان تاریخ نگارانه و... شناخته شوند. داستان‏ های پسامدرن با گرایش به سمت یکی از این جوانب نگاشته می ‏شود؛ اما پژوهش حاضر در صدد بررسی یکی از رمان‏ های فارسی به نام «صورتک ­های تسلیم» اثر محمّد ایوبی است که ویژگی های پسامدرنیستی موجود در آن چند جانبه و بر مبنای گرایش ‏های متنوّع این نوع داستانی نگاشته شده است. بخش ‏هایی از این رمان را می ‏توان در مکتب رئالیسم جادویی گنجاند؛ از سویی این رمان یک اثر فراداستانی است‌ و از سوی دیگر با رویکردی که نسبت به تاریخ برمی ­گزیند می ‏تواند یک اثر فراداستان تاریخ‌نگارانه نیز به شمار آید. پژوهش حاضر با اشاره به ویژگی‏ های رئالیسم جادویی و ماهیت فراداستانی اثر با تکیه بر یکی از وجوه داستان‏ های پسامدرنیستی که بر مبنای تحریف تاریخ و به سخره ­گرفتن آنچه واقعیّت ‏های تاریخی خوانده می‏ شود نگاشته شده است. این پژوهش با تأکید بر نظریات لیندا هاچن به بررسی رمان صورتک‏ های تسلیم پرداخته است. بر مبنای این پژوهش، ویژگی‏ هایی مانند: آشکارسازی تکنیک ‏های داستانی،‌ تکثّر زاویه ‏ی دید، راوی غیر قابل اعتماد، ‌تاریخ مجعول،‌ زمان پریشی،‌ بینامتنیت، ‌آیرونی و... در این رمان وجود دارد که با بی اعتبار نشان دادن تاریخ به مقابله با گفتمان ‏های مسلّط تاریخی بر می‏ خیزد و وجه فراداستان تاریخ نگارانه را در اثر بسیار پررنگ نشان می‌دهد.
    کلید واژگان
    پسامدرنیسم چندجانبه
    فراداستان تاریخ نگارانه
    ‌لیندا هاچن
    ‌ صورتک‏های تسلیم
    محمّد ایوبی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/rjls.2018.2197
    http://rjls.journals.umz.ac.ir/article_2197.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/20923

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب