نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمسی زاده, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:26:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:26:04Z
dc.date.available1399-07-08T17:26:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:26:04Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-11-28en_US
dc.date.submitted1398-09-07fa_IR
dc.identifier.citationشمسی زاده, سمانه. (1398). از عرفان اسلامی تا سوررئالیسم غرب (رویکردی نقادانه بهوجوهاشتراک عرفان و سوررئالیسم). پژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبی, 3(6), 93-115. doi: 10.22080/rjls.2020.17665.1079fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/rjls.2020.17665.1079
dc.identifier.urihttp://rjls.journals.umz.ac.ir/article_2691.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/20892
dc.description.abstractسوررئالیسم نوعی واکنش انسان معاصر از گم‌شدگی هویت انسانی دوره‌ی مدرن بود. گریز از حقایق تلخی که تمدن علم‌مدار و عقل‌گرایی مدرن به انسان عصر جدید عرضه کرد.اما عرفان اسلامی‌ یک بازتعریف و تغییر بنیادی و معرفتی از جهان هستی بر پایه‌ی دین است که مستلزم نگاه شناختی به کمک معرفت و شهود در تشخیص اجزای اصل و فرع دین بر مبنای اتصال به عالم حقیقت است. بنابراین بین نگاه عاشقانه-شهودی عارف با نگاه مادی‌گرای سوررئالیست از اساس تفاوت وجود دارد. این پژوهش در نقد و بررسی دیدگاه‌هایی که مقوله‌ی عرفان اسلامی- ایرانی را با مؤلفه‌های مکتب سوررئالیسم غربی مورد واکاوی قرار می‌دهند و یا سعی در یافتن نشانه‌های مشترک بین آن دو دارند، به نگارش در آمده است. در سال‌های اخیر مقالات بسیاری در نشریات معتبر دردو جنبه پیرامون اثبات تأثیرپذیری سوررئالیست از عرفان اسلامی ‌ویا واکاوی مؤلفه‌های آن در متون کهن عرفانی به رشته‌ی تحریر درآمده است. سوررئالیسم دارای اصولی است از جمله رؤیا،وهم،تخیل،نگارش خودکار،تصادف عینی،جنون و دیوانگی، امر شگفت و جادو است که تفاوت‌های بارزی با شاخصه‌ها و مفاهیم مکتب عرفانی-اسلامی‌دارد.در واقع اگرچه بین آثار عرفانی و سوررئالیستی شباهت‌های صوری و عرضی دیده می‌شود. تمایزاتی که در حوزه‌ی تخیل شهودی، کرامت، حقیقت، واقعیت، اصالت هستی و بی‌خویشی بروز می‌یابد. نتایج این پژوهش به شیوه‌ی توصیفی- تحلیلی وبرمبنای مطالعات اسنادی صورت پذیرفته است نشان می‌دهد که نگرۀ ارتباط عرفان و سوررئالیسم که نخستین بار توسط علی احمدسعید( ادونیس) شاعرسوری مطرح گردیدوپس از وی درایران باتلاش های براهنی و فتوحی بسط وگسترش یافت، از بنیان تفاوت‌های اساسی دارند.fa_IR
dc.format.extent241
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌نامه‌ی مکتب های ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch Journal of Literacy Schoolsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/rjls.2020.17665.1079
dc.subjectسوررئالیسمfa_IR
dc.subjectعرفان اسلامیfa_IR
dc.subjectادونیسfa_IR
dc.subjectحقیقت شهودیfa_IR
dc.subjectنگارش خودکارfa_IR
dc.titleاز عرفان اسلامی تا سوررئالیسم غرب (رویکردی نقادانه بهوجوهاشتراک عرفان و سوررئالیسم)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue6
dc.citation.spage93
dc.citation.epage115


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد