دوره 13, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل کارکرد عناصر بلاغی (تخیل و موسیقی) در نثر شاعرانة تذکرة‌الاولیاء عطار نیشابوری 

    پاکزاد, زهرا؛ کلاهچیان, فاطمه؛ ایرانی, محمّد (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-05-22)
    در تعریف‌های ارائه‌شده از شعر، از سه عنصر عاطفه و تخیل و موسیقی سخن می‌رود. متون نثر فارسی در دوره‌های گوناگون، کم‌و‌بیش از عناصر شعری بهره برده‌ است. در این میان، آثار صوفیانه و عارفانه، به اقتضای موضوع و مضامین، بیشتر ...

  • بررسی گونه‌شناسی تفسیر صفی 

    صادقی حسن آبادی, علی؛ رادمرد, عبدالله (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-05-22)
    متون تفسیری، بخش مهمی از تاریخ ادبیات در جهان اسلام را تشکیل داده است. هرکدام از مفسران متناسب با دانش تخصصی، مخاطبان، مناطق جغرافیایی، دوره‌های تاریخی، مذاهب اعتقادی و... روشی را برای تفسیر قرآندر پیش گرفته‌اند. اگرچه ...

  • بررسی آثار تجلّی صفات جمالی و جلالی خدا در سالک از دیدگاه روزبهان بقلی 

    تمدن, الهام؛ اژه ای, تقی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-05-22)
    صفات خداوند به دو دستۀ جمالی و جلالی تقسیم می‌شود که به‌ترتیب دربردارندۀ لطف و قهر الهی است. تجلی هریک از این صفات در قلب عارف باعث ایجاد آثاری در ذهن و زبان و رفتار او می‌شود. در این مقاله به تبیین این آثار در عارف و اهمیت ...

  • روایت‌شناسی چند تمثیل مشترک در آثار سنایی و عطار و مولانا برپایة نظریۀ ژرار ژنت 

    حیاتی, عبدالرضا؛ مظفری, علیرضا؛ طلوعی آذر, عبدالله (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-05-22)
    روایت‌شناسی یا دستور زبان روایتْ رویکردی قاعده‌مند و منسجم در بررسی ساختار روایت است. این رویکرد با بررسی لایه‌های مختلف یک اثر ادبی می‌کوشد به معانی پنهان یا فراتر از متن دست یابد و قدرت فهم متن را بالا برد. نویسندگان این ...

  • هم‌زیستی صداها در خوانشی از یک داستان مثنوی 

    رامین نیا, مریم (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-05-22)
    «داستان شخصی که در عهد داوود (ع) شب و روز دعا می‌کرد که مرا روزی حلال ده بی‌رنج»درظاهر، داستانی نمادین است که مولوی در پایان داستان، از رمزها پرده برمی‌دارد و سخن آخر را مانند یک راوی مؤلف‌محور بیان می‌کند. کیفیت ...