نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorذبیحی, مازیارfa_IR
dc.contributor.authorمحبّی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorخرم فرهادی, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:54:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:54:22Z
dc.date.available1399-07-09T01:54:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:54:22Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-29en_US
dc.date.submitted1398-05-07fa_IR
dc.identifier.citationذبیحی, مازیار, محبّی, محسن, خرم فرهادی, یوسف. (1399). اثرگذاری عرف‌های فراملی بر کنوانسیون‌های حمل‌ونقل. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران, 50(3), 1239-1261. doi: 10.22059/jplsq.2019.286373.2101fa_IR
dc.identifier.issn2423-8120
dc.identifier.issn2423-8139
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jplsq.2019.286373.2101
dc.identifier.urihttps://jplsq.ut.ac.ir/article_75612.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208661
dc.description.abstractعرف و معاهدات بین‌المللی، مکمل یکدیگر در جهت ساخت نظام حقوق حمل‌ونقل بین‌المللی‌اند. عرف‌های فراملی یا ایجادکنندۀ معاهدات یا تکمیل‌کنندة آن‌اند. در این زمینه دو وضعیت رخ خواهد داد؛ یکی وجود عرف و تدوین آن توسط کشورها در قالب معاهده و دیگری وجود معاهده و تکمیل آن از طریق عرف موجود میان تابعان که بعد از معاهده و به‌منظور تسهیل در اجرای آن شکل می‌گیرد. در این مقاله به دستۀ اول پرداخته‌ و به این پرسش پاسخ داده‌ایم که اولاً آیا عرف‌های فراملی موجود در صنعت حمل‌ونقل می‌تواند سبب ایجاد یک معاهدۀ بین‌المللی شود و حقوق بین‌الملل عمومی را به تنظیم مقرراتی در جهت منفعت تابعان منفعل خود وادار کند یا خیر؟ و دوم اینکه در صورت پاسخ مثبت به این پرسش، نحوۀ اثرگذاری این عرف‌ها در ایجاد کنوانسیون‌های حاکم بر حقوق حمل‌ونقل بین‌المللی به چه صورت است؟ نتیجه حاصل‌شده این است که دولت‌ها به‌عنوان تصویب‌کنندگان کنوانسیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی معمولاً تلاش می‌کنند تا منافع متصدیان حمل‌ونقل را هم تأمین کنند. از طرف دیگر، سازمان‌های بین‌المللی دولتی اقدام به جمع‌آوری و تدوین عرف‌های حمل‌ونقلی کرده و با یکنواخت‌سازی عرف‌ها، اجرای قواعد را آسان می‌کنند. اگرچه نظام معاهداتی در ظاهر محکم‌تر از نظام حقوق عرفی است، مزایای عرف موجب شده است تا در برخی موارد به همان شکل گذشته به حیات حقوقی خود ادامه دهد.fa_IR
dc.format.extent578
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofPublic Law Studies Quarterlyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jplsq.2019.286373.2101
dc.subjectاتحادیۀ اروپاfa_IR
dc.subjectحقوق حمل‌ونقلfa_IR
dc.subjectدولت‌هاfa_IR
dc.subjectسازمان مللfa_IR
dc.subjectعرف فراملیfa_IR
dc.subjectکنوانسیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللیfa_IR
dc.titleاثرگذاری عرف‌های فراملی بر کنوانسیون‌های حمل‌ونقلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری رشتۀ حقوق بین‌الملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایرانfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue3
dc.citation.spage1239
dc.citation.epage1261


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد