شناسایی و بررسی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعهسازی خودرو با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده, هوشنگنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حصول موفقیت در یک خوشه صنعتی تابع متغیرها و عوامل گوناگون است. شاید بتوان به صراحت گفت که یکی از مفاهیم اصلی قابل کندوکاو در این زمینه، بررسی مفهوم ارزش از جنبههای گوناگون باشد. بر همین اساس، هدف این مطالعه شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعه سازی خودروی استان آذربایجانشرقی و بررسی آنها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)[i]میباشد. جامعه آماری تحقیق، رؤسای 220 شرکت قطعهساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو استان بوده که با استفاده از رابطه کوکران از میان آنها، 71 نفر بهطور تصادفی به عنوان اعضای نمونه آماری مشخص شده است. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسش نامه استفاده شده که اولی برای شناسایی موانع ایجاد ارزش و دومی برای شناسایی ارتباطات درونی آنها تنظیم شده است. برای شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعهسازی خودرو از آزمونt-test استفاده شد. از روش ISM نیز برای ساختاردهی موانع شناسایی شده بهرهگیری به عملآمد.نتایج حاصل از تحلیلISM بیانگر آن است که«نداشتن تجربهکافی»، «روابط ضعیف مابین کارکنان» و «تغییرات فناوری» جزء عوامل عمدتاً تاثیرگذار و «نبودن ایدههای خلاق»،«کیفیت پایین تولید و عملیات»و «تفکر عادت گونه» نیز بهعنوان اثرپذیرترین موانع ایجاد ارزش قطعات در صنعت قطعه سازی خودرو شناسایی شدهاند. یافتهها مؤید آن است که با تأکید بر تقویت ارتباطات کاری در سازمان، به کارگیری کارشناسان با تجربۀ کافی و تقویت تحقیق و توسعه در ارتباط با پایش فناوریهای نوین صنعت قطعهسازی خودرو میتوان به صورت بهینه بر موانع ایجاد ارزش دراین صنعت غلبه نمود.
کلید واژگان
ارزشالگوسازی ساختاری تفسیری
تجزیه و تحلیل سیستمی قدرت هدایت- وابستگی
شماره نشریه
346تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانشاپا
2716-99792476-7298




