تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخصهای بهبود فضای کسب و کار کشورها (مکانیزمی جهت ارتقای بهرهوری)
(ندگان)پدیدآور
امجدی, کاظمشافعی, احساننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حجم پایین سرمایهگذاری داخلی و خارجی، نرخهای تورم و بیکاری دو رقمی، واردات گسترده، سهم اندک درآمدهای مالیاتی از کل تولید ناخالص داخلی و جز اینها، همگی نشان دهندۀ نامناسب بودن محیط کسب و کار در کشور است و نیاز است تا با شناسایی عوامل موثر بر آن نسبت به بهبود فضای کسب و کار در کشور اقدام شود. بر همین اساس نیز هدف اصلی این تحقیق تحلیل تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخصهای بهبود فضای کسب و کار کشورها میباشد. در راستای هدف اصلی مقاله ده فرضیه اصلی تدوین شده است. این تحقیق براساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و توسعهای و براساس ماهیّت انجام کار از نوع توصیفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کشورهایی میباشد که دادههای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و شاخصهای فضای کسب و کار آنها به طور مشترک در پایگاه اطلاعاتی بانک جهانی موجود میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از آزمونهای آماری کلموگروف- اسمیرنوف و آزمون رگرسیون تک و چند متغیره استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخصهای شروع کسب و کار، ثبت و انتقال مالکیت، اشتراک برق، سهولت اخذ اعتبار و پرداخت مالیات تأثیر مثبتی دارد. همچنین تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخصهای اخذ مجوز ساخت، حمایت از سهامداران جزء، تجارت برون مرزی، الزام آور بودن قراردادها و شاخص ورشکستگی تأیید نشده است.
کلید واژگان
: فناوری اطلاعات و ارتباطاتشروع کسب و کار
ثبت و انتقال مالکیت
اشتراک برق
سهولت اخذ اعتبار
پرداخت مالیات
شماره نشریه
241تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
مربی، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستادیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2716-99792476-7298




