قیمتگذاری و تعیین زمان بهینۀ کاهش قیمت فروش کالای فاسدشدنی برای افزایش نرخ تقاضا
(ندگان)پدیدآور
خاکزار بفروئی, مرتضیذبیحی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بازارهای رقابتیِِ کالای فاسدشدنی، تعیین قیمت کالا و ایجاد فرصت برای مشتری برای تسریع در فروش کالا از طریق تخفیف، امری حیاتی بهشمار میرود. عموماً با گذشت عمرِ کالاهای فاسدشدنی، ارزش آن نزد مشتری کاهش مییابد. در این شرایط برای تشویق به خرید، سیاستهای مختلفی از جمله تخفیف یا کاهش قیمت فروش مؤثر است. تاکنون در ادبیات پژوهش مدلی برای تعیین زمان بهینۀ اعلام کاهش قیمت ارائه نشده است؛ درحالیکه اعلام زودهنگام یا دیرهنگام قیمت سود بنگاه را کاهش میدهد؛ بنابراین در این مقاله مدلی با ویژگیهای معرفیشده در سطح بنگاه تحلیل میشود. در مدلسازیِ مسئله فرض شده است با اعلام کاهش قیمت، نرخ تقاضا تغییر محسوس دارد و نرخ تقاضا تابعی از قیمت و زمان است. همچنین نرخ تقاضا در زمان تخفیف، ابتدا نسبت به زمان افزایشی در نظر گرفته شده است و سپس با گذشت زمان، این نرخ کاهش مییابد. هدف مدل تعیین مقادیر بهینۀ قیمت فروش، زمان تخفیف و اندازۀ سفارش است تا سود کل در بازهای مشخص و تکدورهای حداکثر شود. پس از مدلسازی مسئله، نشان داده میشود که تابع سود تابعی مقعر است و قیمت و زمان تخفیف بهینه منحصر به فرد است. سپس با استفاده از الگوریتم ابتکاری برگرفته از ادبیات پژوهش، میزان سفارش بهینه با تعیین قیمت بهینه و زمان بهینۀ تخفیف محاسبه شده است.
کلید واژگان
قیمتگذاریکالای فاسدشدنی
تخفیف فروش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه پژوهشی مهندسی صنایع، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی، تهران، ایراندانشجوی دکتری مهندسی صنایع، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
شاپا
2251-64092423-6950




