اولویتبندی و تحلیل تعامل میان عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای توسعه محصولات جدید از طریق روشهای ISM وDEMATEL
(ندگان)پدیدآور
صفدری رنجبر, مصطفیمنصور, سعیداعظمی, آریانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتهای تولید کننده برای تضمین بقای خود در بازار رقابتی و طی کردن مسیر رشد و توسعه، ناگزیر به طراحی، ساخت و ارائه محصولات جدیدی به مشتریان و بازار هستند. از طرف دیگر، توسعه محصولات جدید (NPD) ، فرایندی کاملا پیچیده است و موفقیت آن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف این پژوهش، شناسایی، اولویتبندی و تعیین شدت تعاملات بین این عوامل به صورت کمّی است. در این پژوهش 9 عامل که تعداد زیادی از صاحبنظران به آنها اشاره کردهاند، تحلیل شدهاند. برای نظرسنجی از نظرهای 12 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. روش به کار رفته برای اولویت بندی عوامل، مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)  است و برای تحلیل کمّی روابط و تعامل میان عوامل از روش DEMATEL استفاده شده است. در این پژوهش، عواملی چون: "حمایت سازمانی و مدیریت ارشد"، "قابلیتهای فناورانه" و "پاداش دهی به اعضای تیم" به عنوان عوامل اثرگذار و علت شناسایی شدهاند و عواملی چون: "راهبردهای توسعه محصولات جدید"، "نوآوری محوری" و "کیفیت فرایند" به عنوان عوامل اثرپذیر و معلول شناسایی شدهاند.
کلید واژگان
اولویتبندیتحلیل تعامل
توسعه محصولات جدید
مدلسازی ساختاری تفسیری و DEMATEL
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم-های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهراندانشیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
کارشناسی مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
شاپا
2251-64092423-6950




