مدلسازی ریاضی برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با حمل برگشتی و حل آن با الگوریتم کلونی مورچه چندگانه
(ندگان)پدیدآور
جعفری, عزیزالهتوکلی مقدم, رضافرقانی, محسنعرب, رحمتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با حمل برگشتی همراه با یکسری محدودیتهای عملیاتی بررسی می شود. مشتریان به دو گروه مشتریان خط رفت که تحویل کالا به آنها صورت میگیرد و مشتریان خط برگشت که کالا از آنها دریافت میشود، تقسیم میشوند. همچنین، اولویت خدمترسانی با مشتریان خط رفت است. نکته حائز اهمیت در این تحقیق آنکه، امکان تقسیم تقاضا برای مشتریانی که تقاضای آنها از بزرگترین وسیله نقلیه موجود بیشتر است و همچنین، محدودیت عملیاتی جدید عدم دسترسی به بعضی از وسایل نقلیه برای تعدادی از مشتریان، به صورت توأمان در نظر گرفته میشود. دپوی مرکزی شامل ناوگانی از وسایل نقلیه با ظرفیتهای مختلف و به تعداد نامحدود بوده و تقاضای مشتریان به صورت پویا است و در هر دوره قابل تغییر است. این مسأله از نوع چند جملهای نامعین سخت (NP-hard) است و با توجه به ساختار خاص آن و بررسی ادبیات موضوع، یک الگوریتم کلونی مورچه چندگانه جدید(NM-ACO) برای حل آن پیشنهاد میشود. در این مقاله، پس از آشنایی با کلیات و بیشینه تحقیق، مدل ریاضی جدیدی برای مسأله مورد نظر ارایه میشود و در ادامه الگوریتم کلونی مورچه چندگانه پیشنهادی که شامل دو فاز تخصیص و مسیریابی است، تشریح میگردد. در پایان، به تحلیل نتایج عددی حاصل از این الگوریتم برای مسایل آزمون طراحی شده پرداخته میشود.
کلید واژگان
مسیریابی وسایل نقلیه با حمل بازگشتیناوگان ناهمگن وسایل نقلیه
تقسیم تقاضا
سیستم کلونی مورچه
جستجوی محلی
روشهای فرا ابتکاری- هوش مصنوعی
لجستیک و زنجیره تامین و توزیع
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایراناستاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدهﻫای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، پردیس دانشکدهﻫای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2251-64092423-6950




